25/04/2024

رهنمود هایی از سوی مربیان تنیس

  • توسط مریم
  • 27/11/2019
  • 0

مشکل چیست؟

ترقی و افت در عملکرد

بسیاری از بازیکنان برتر تنیس، یک نزول غیر قابل توصیف را در عملکرد خود تجربه کرده اند.

در مورد این وقایع، اکثراً ویژگی های بازیکن یا عدم تمرین کافی یا رقابت را مقصر می دانند.

آیا فاکتور دیگری که حائز اهمیت بسیار بوده و بتواند 99% از این موارد را حل کند وجود دارد؟

اگر شما خوب بازی می کنید آیا این انگیزه را دارید که در اوج قرار گیرید؟

به عبارت دیگر، آیا اعتماد و انگیزه به آنچه که شما در زمین انجام می دهید و اساساً تکنیک شماست، بستگی دارد؟

و مهمترین عامل در تکنیک چیست؟

علم می گوید که این عامل، قدرت است. برخی از انواع این توانمندی در زیر ارائه شده است:

راه حل بهینه

نقل قول هایی از یک مصاحبه با یکی از مربیان تنیس:

اندی رایس: شما اسکار را می شناسید،  و در مورد ردیابی یا تعقیب یک توپ صحبت های بسیاری  می کنید، چرا این امر مهم است؟

اسکار: به این دلیل که تمرکز شما را هدایت می کند.  اگر شما بر روی حرکات پا و نیز حرکات بازو و باسن خود تمرکز کنید، می توانید همه چیز را بطور کامل انجام داده و تیر را به هدف بزنید.. شما باید توپ را دنبال کنید و بگذارید غریزه تان آنرا تسخیر کند.

شما پیش از این ضربات و تکنیک های من را آموخته اید. این بسیار ساده است اما می بایست تمرکز خود را بر ردیابی قرار دهید.  مانند زمانی که یک کودک هستید و می آموزید که چیزی را به چنگ آورید. در این مورد شما بر روی یک شی تمرکز می کنید. در تنیس این یک نکته ی بسیار مهم است، زیرا برای مثال، ممکن است توپ از یک فاصله ی نسبتا زیاد  از پشت زمین حریف بر عقب زمین شما فرود آید.

از خط انتهایی زمین تا خط انتهایی بعدی، توپ بتدریج 60% از سرعت خود را از دست می‌دهد.  این کاهش سرعت در ” یو اس اوپن ” در زمین سخت با بازیکنان برتر تنیس اندازه گیری شد.  تصور کنید در یک زمین خاک رس و یا با بازیکنان مبتدی، متوسط یا حرفه ای، اگر کسی با سرعت 50 مایل، به توپ ضربه بزند، این توپ با سرعت 20 مایل در ساعت به شما می رسد.

اگر شما توپ را ردیابی نکنید، اگر بدون شکل دادن ایده های دیگر در ذهن خود، به آن توجه نکنید، و اگر این کاهش سرعت را نبینید، تصور می کنید تنیس یک بازی سریع است. ردیابی وتمرکز بر توپ، شما را در زمان حال قرار می دهد و حرکت آرام آنرا مشاهده خواهید کرد.

شما بارها شنیده اید که در انجام هر کار می بایست زمان حال را در نظر آورید.و این امر بسیار مهم است.  پیش بینی بسیار آسان است.  آیا می توان خطای استفاده از تصورات بجای مشاهدات را مقصر اصلی برای بازیکنان حرفه ای نیز در نظر گرفت؟

بسیار خوب،  این عنصر اصلی در بازی تنیس است، ردیابی یا تعقیب توپ. و در این راستا، در طی زمان بازی می بایست توپ را تعقیب نمود و وقایع جاری را مورد ملاحظه قرار داد.

این می تواند برای یک بازیکن که در در حال یادگیری است، یک چیز متفاوت باشد. یک شخص می تواند صرفا با مشاهده ی یک توپ سریع بگوید ” بسیار خوب،  توپ در اینجا خواهد بود “. تصور زمان فرارو که برای مردم بسیار رخ می دهد.  آنها قبل از موعد، در مورد فرود توپ اظهار نظر می کنند. و به همین نسبت از مشاهده ی آن دست می کشند.

اندی: درست است.  کاملا درک می کنم. این امر محوری برای یک بازیکن در هر سطح است تا بتواند توپ را ردیابی و تعقیب کند. این یک نکته ی کلیدی مهم است. هنگامی که بازیکنان یا مبتدیان و یا حتی حرفه ای ها را آموزش می دهید، چرا اینقدر بر حس توپ تاکید می کنید؟

اسکار: به این دلیل که دو روش عملی وجود دارد و این روشها بطرز قابل توجهی متفاوت اند. روش اول فکر کردن و روش دوم احساس کردن است.  احساس کردن تا حد زیادی به کارکرد یک موجود مربوط است،  آن چیزی که روح می نامیم.  این اپراتور ذهن انسان است.. ذهن انسان یک ابزار است.

متاسفانه، مردم در ابتدا می آموزند که زود آماده شوند،  و به همان نسبت، از توجه به توپ دست می کشند، و ترک این عادت بسیار سخت است.

من باید از بعضی از مربیانم، خصوصا یکی از آنها که در مورد ذهن، روح، نحوه ی عملکرد یک موجود، چگونگی کارکرد انرژی، بمن آموزش داد، سپاسگزاری کنم.  من از آثار ” ران هوبارد ( کتابها و سخنرانی ها)  فیزیک را آموختم، که بواسطه ی آن سایر مطالعات من ، و از جمله مهندسی را توسعه داد.  اکتشافات او در مورد روش های عملی ذهن و روح هنوز هم بطور کامل بوسیله ی” علم “پذیرفته نشده اند ، زیرا آنها بسیار جلوتر از زمان خود هستند.

این باور نکردنی است که چگونه یک موجود توانایی عمل کردن در امواج بالاتر، امواج زیبایی شناسی را داراست.  این بسیار باور نکردنی است که شما بتوانید به آسانی به آن ضربه بزنید، اگر شما همانند یک کودک بر احساس تمرکز کرده و از او بپرسید ” از کجا به توپ ضربه زدید؟  از قسمت بالای راکت، پایین، یا مرکز؟ ”

آنها ممکن است متوجه این تاثیر نشوند،  با این حال، می توانند از احساس خود در مورد آنچه که انجام می دهند صحبت کنند.  این یک اسلوب کاملا متفاوت است.

این همان چیزی است که در واقع برای بازیکنان حرفه ای رخ می دهد.  آنها بطور کلی نمی دانند این پدیده در کدام قسمت از منطقه ی بازی وقوع می یابد، با این حال، هنگامی که رخ داد، از آن آگاهی می یابند. و این پدیده می تواند برای یک بازیکن مبتدی، متوسط و نیز حرفه ای اتفاق بیفتد. در بعضی از آن روزها، آنها تصور می کنند که در منطقه هستند.

آنها می گویند ” امروز سرعت توپ کمتر بود، احساس کردم توپ واقعا بهتر فرود می آید “. بازیکنان برتر مرتبا در مورد احساس صحبت می کنند. آنها همچنین عملکرد خود را قضاوت می کنند و می گویند ” امروز توپ را زیاد احساس نکردم، ” احساس بقدری مهم است که من از ابتدا بر آن تاکید کردم. این حس نه تنها یک ابزار مفید، بلکه جزء اصلی پیشرفت است.

اندی: این بخشی از ورود به منطقه ی بازی و استقرار در زمین برای حس توپ است.  این فوق العاده است.  بهرحال، من کتاب شما را خوانده ام و فکر می کنم که خارق العاده است. ماهیت احساس به تصور من بسیار مهم و اساسی است.

نکاتی مفید درباره مربیان تنیس

مشکل چیست؟

یک روز بد

 

مربیان تنیس

مربیان تنیس می‌گویند: در بعضی از روزها، در بازی تنیس دچار مشکل می شوید، و آن اشتباه بصورت یک معما در نظر می آید.

شما تکنیک های مختلفی را بررسی و آزمایش می کنید، اما هیچکدام اثر و نتیجه ای ندارد، مشکل همچنان پابرجاست و اشتباهات فراوان اند.

راه حل بهینه

زمان سنجی

◾حقیقت شماره ی یک: بازیکنان تمامی سطوح، هم روز های خوب و هم روز های بد را تجربه می کنند.

◾حقیقت شماره دو: اکثر بازیکنان منجمله حرفه ای ها در مورد نحوه ی رفع یک روز بد و تبدیل آن به یک روز خوب اطمینان ندارند. آنها علت اصلی را نمی دانند و ممکن است عملکرد اشتباه را مقصر بدانند.

◾حقیقت شماره سه: بر اساس آمارهای اندازه گیری شده، 80% از زمان بندی بازی در بازیکنان حرفه ای به پرتاب توپ تعلق دارد.مردم یا به عجله تمایل دارند و یا به اینکه آنرا خیلی زود انجام دهند. به این معنی که یک بازیکن قبل از اینکه به توپ ضربه بزند، آنرا به حد کافی رد یابی نمی کند.

◾حقیقت شماره چهار: اصلاح یک روز بد آسان است. شما می بایست منشاء تمامی خطاها و علت زیر بنایی را اصلاح کنید: زمان بندی نادرست. پس از آن، همه چیز بهتر بنظر می رسد و شما می توانید به اندازه ی یک روز خوب به ضربات خود اعتماد کنید.

بنابراین، هنگام بروز مشکل، زمان بندی خود را بررسی کرده و راه حل را اعمال کنید: توپ را ردیابی کنید، تا حد ممکن منتظر بمانید، آن را با چشمها، دستها، و راکت خود ردیابی کنید.

ممکن است برای رسیدن به توپ شروع به دویدن نمایید، با این وجود، دست هایتان همچنان در جلو آنرا تعقیب می کند. موقعیت یابی کامل و نیز آمادگی مطلوب در زدن راکت را فراموش کنید، به هیچ چیز فکر نکنید.  فقط توپ را ردیابی کنید، گویی در حال گیر انداختن و به چنگ آوردن آن با دست، و یا متوقف کردن آن با راکت هستید، سپس ضربات سخت و معمول خود را بر آن وارد کنید.

امکان دارد مقداری از توان و نیروی خود را در این فرآیند از دست بدهید، با این وجود مطمئن خواهید بود که توپ در زمین فرود خواهد آمد.  سپس می توانید قدرت خود را مجددا باز یابید و دامنه ی حرکات قوس دار خود را افزایش دهید.  در صورتیکه زمان بندی شما همچنان مناسب باشد، احساس فوق العاده ای خواهید داشت و ضربات قدرتمندتان یکی پس از دیگری بر زمین فرود خواهد آمد.

بعضی از بازیکنان، منجمله حرفه ای ها ممکن است تصور کنند که این یک راه حل بسیار آسان است، و به معجزه اعتقاد ندارند. من می‌خواهم بر این نکته پافشاری نمایم: اگر در بازی تنیس معجزاتی امکان پذیر باشد، این یکی از آن معجزه هاست.

مشکل چیست؟

عدم کنترل ضربات کوتاه جلوی تور

در بسیاری از مواقع، یک بازیکن با یک بازیابی سریع مواجه می شود، در این مورد بازیکن مرتکب اشتباه نمی شود و با این حال، در پشت خط انتهایی زمین بخوبی بازی می کند.

بهترین تاکتیک اینست که حریف را با یک توپ کوتاه سورپرایز کنید.

با این وجود، بکارگیری ضربات بسیار دور، این حریف دفاعی را به یک حمله کننده تبدیل می کند.

عدم اعتماد بنفس، باعث می شود که امتیازات زیادی را به حریف واگذار نمایید.

راه حل بهینه: تسلط بر ضربات کوتاه جلوی تور

ضربات کوتاه می بایست از درون خط انتهایی زمین، ترجیحا نزدیک به خط سرویس زده شوند. هر ضربه از این جایگاه، حتی اگر اندکی عقب تر از حد انتظار باشد، می تواند به یک سلاح رعب انگیز تبدیل شود.

ضربات کوتاه جلوی تور خصوصا در مقابل حریفی که تمایل دارد که پشت خط انتهایی زمین خود باقی بماند، بسیار موثر است. اگر شما بتوانید خود را به زمین رسانده و یک ضربه ی کوتاه بزنید، در صورتیکه حریف نتواند به آن برسد، به یک موفقیت بزرگ نایل شده اید.

بازیکنان غیر حرفه ای معمولا به بازی سریع و یا دویدن به جلو با سرعت زیاد بی میل هستند. علاوه بر این، مسافت خط انتهایی زمین تا تور تقریبا دو برابر فاصله ی مرکز تا خط های کناری است.

شما می توانید ضربات کوتاه را در زمین یا در منزل، با ضربه زدن به یک زاویه نزدیک به عمود، و کمانه کردن توپ به سمت خود تمرین کنید. شما همچنین می توانید ارتفاع ضربات خود را از چند اینچ تا چندین فوت تغییر دهید.  هر چه ارتفاع ضربات را بیشتر افزایش دهید، چرخش بیشتری را می بایست اعمال کنید و هدف کوتاه تر، اما همیشه به زاویه ی عمودی نزدیک تر است.

ترفند ضربات کوتاه ” چرخش بسمت عقب ” است. یعنی ( زدن توپ بطوری که چرخش آن بسوی عقب باشد)، این همان چیزی است که توپ را نابود می کند، کوتاه ضربه بزنید و جلو نروید.

وانمود کنید گویی که مشغول ضربه زدن به زمین هستید، و سپس با توپ نزدیک به راکت، به اندازه ی یک زاویه ی 45درجه آن را به سمت افقی یا در آن حوالی رها کرده و سپس به آرامی و با استقامت به جلو بیندازید.

این تکنیک را نخست بتنهایی تمرین کنید، ، همیشه با چرخش بسمت عقب، توپ را دورتر و دورتر پرتاب کنید. بدین ترتیب توپ به عقب بر می گردد.  سپس از یک مربی یا یک دوست درخواست کنید که توپ های بیشتری برایتان ارسال کند، تا بتوانید ضربات را در هر طرف تمرین کنید.

مشکل چیست؟

عدم ثبات ضربات فورهند

forehand

بعضی از بازیکنان در تعیین ارتفاع دقیق ضربات فورهند خود با مشکل مواجه اند.

بعضی از توپ ها بیشتر از حد انتظار در هوا حرکت می کنند، و بعضی دیگر به تور برخورد می کنند.

حتی بازیکنانی که به زاویه ی راکت توجه دقیق دارند، به همین نحو، نتایج متفاوتی دارند.

اگر شما راکت را بحد کافی در تماس با توپ قرار دهید، این امر بوقوع می پیوندد. در غیر اینصورت، ممکن است توپ در هوا بچرخش در نیاید.

اگر به بازی بازیکنان حرفه توجه کرده باشید، در می یابید که آنها بعضی از مواقع ، در حال انتظار برای دریافت توپ،  راکت را کاملاً به سمت پایین ( چرخش به پایین) نزدیک می کنند. در این بین، هنگام چرخش به جلو، راکت کاملا با زمین برخورد می کند، بطوریکه گویی می خواهید لبه ی راکت را به توپ برسانید.

با این وجود، هنگامی که این تمرین را انجام می دهید، متوجه خواهید شد که راکت بطور معمول رها می شود، خصوصاً اگر دسته ی راکت را محکم نگیرید، و اجازه دهید امور بطور غریزی رخ دهند.  هنگامی که راکت با توپ برخورد می کند، کاملاً زاویه دار است.  در این حالت، اگر شما حرکات نوسانی به بالا و اطراف داشته باشید، از یک چرخش عالی و نیز قدرتی فوق العاده برخوردار خواهید شد.

به این ضربات، یک ضربه اندکی پایین مرکز زمین اضافه کنید، اکنون می توانید تمام ضربات را با راکت نسبتا شل بازی کنید. ” راجر فدرر ” که یکی از بهترین بازیکنان تنیس بشمار می رود، ضربات قدرتمند فورهند خود را به همین شیوه به انجام می رساند.

من می توانم اطلاعات بیشتری در این مورد اضافه کنم،  اما سادگی حقیقتا برای ایجاد غریزه، احساس و کارکرد طبیعی مورد نیاز است. بنابراین به غریزه و توانایی تان اعتماد داشته باشید، عجله نکنید، بدون اجبار به عمل، آنرا آزمایش کنید، تمام راهها را به اتمام برسانید، بدین ترتیب، فورهند های چرخشی شما تبدیل به یک سلاح خواهد شد.

مشکل چیست؟

اولین سرویس خطا

service

آیا در زدن اولین سرویس خود مشکل دارید؟

آیا سرویس شما بندرت به منطقه ی مورد نظر وارد می شود؟

راه حل در دسترس است.  به نکات زیر توجه کنید:

راه حل بهینه

امنیت اولین سرویس شما

اکثر بازیکنان خواهان این هستند که اولین سرویس  های خود را بدون از دست دادن نیروی بیشتر، به داخل زده و از این نظر رکورد بزنند.

بیاد داشته باشید که اولین سرویس های پر قدرت بازیکنان حرفه ای،  از چرخش قابل توجه توپ برخوردار هستند.

با در نظر گرفتن این موضوع، در این بخش دو تمرین برای تقویت سرویس و نیز کنترل آن با چرخش توپ، در اختیار شما قرار می دهم.

اولین تمرین بدین صورت است که در حدود 30 فوت خارج از زمین قرار گرفته و سرویس را از فراز حصار به گردش در آورده و وارد زمین کنید.

این عمل،  خمش را توسعه داده و باعث می شود که با استفاده از عضله ی سه سر بعنوان عضله ی  اصلی حرکت کننده، بازو به سمت بالا کشیده شود.  اکثر مردم، به عضلات گرداننده ی شانه، که یک عضله ی بسیار کوتاه و ضعیف است، و نیز سرچشمه ی بسیاری از آسیب های ناشی از سرویس زدن است،  وابستگی بیش از حد دارند.

شما ممکن است متوجه شوید که ضربات تان بحد کافی بلند نیست. حتی بازیکنان حرفه ای هنگام انجام این تمرین،  ضربات اول را به تور می زنند.

هنگامی که ضربات شما نهایتا با ثبات و براحتی از بالای حصار عبور کرد،  به زمین بروید و از جایگاه سرویس به توپ ضربه بزنید. در این بین، امکان دارد به تنظیم زاویه ی مچ دست خود نیاز داشته باشید، سپس همچنانکه لبه ی جلویی راکت را به سمت توپ نگه داشته اید، توپ را نشانه گرفته و سپس به سمت راست متمایل شوید ( برای بازیکنان راست دست)،  و توپ را اندکی حایل کنید، در غیر اینصورت،  توپ بسیار بلند تر خواهد بود.

بطور کلی، صرفنظر از نحوه ی ضربه به توپ، بواسطه ی تمرین های اولیه بر روی حصار، سرویس های شما اندکی چرخش دارند.  این یک توالی طبیعی از تمرین بر فراز حصار است.

تمرینی دیگر توسط یکی دیگر از مربیان تنیس :تمرین بعدی اینست که با نزدیک شدن به تور و با یک آمادگی مختصر، توپ را به بالای تور زده، بطوریکه در مربع سرویس فرود آید.  همچنانکه در این زمینه به مهارت دست می یابید، به سمت خط انتهایی زمین بازگشته و یک سرویس خوب بزنید، و در حالیکه به عقب بر می گردید، بتدریج طول چرخش خود را افزایش دهید.

ترکیب این دو تمرین به سرویس های شما قدرت و دقت بیشتری می بخشد.

فقط مراقب باشید که به بازوی خود فشار بیش از حد وارد نکنید و از افراط خودداری نمایید.  از حس خود استفاده کنید و دریابید که نا چه حد و تا چه میزان تمرین می توانید انجام دهید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار