23/04/2024

تاریک ترین روز تاریخ تنیس؛ وقتی مونیکا سلز در زمین چاقو خورد

  • توسط سروش
  • 22/08/2019
  • 0

چاقو خوردن مونیکا سلز در زمین تنیس، یکی از تاریک ترین و تلخ ترین داستان های تاریخ تنیس است. ۲۴ سال پیش، سلز پس از دو سال و نیم دوری از میادین به سبب مصدومیتش، موفق به کسب قهرمانی در یک تورنمنت شد.

چاقو خوردن مونیکا سلز در زمین تنیس

ورزش می‌تواند بی رحم باشد؛ برخی داستان ها با وجود اینکه بارها نقل شدند، اما نمی‌توان آن ها را در کلمات تعریف کرد. مونیکا سلز هم یکی از افرادی است که با بی رحمی ورزش مواجه شده است. مونیکا سلز بانوی شماره یک سابق دنیای تنیس، روز ۳۰ آوریل ۱۹۹۳ در دیداری با ماگدالنا مالائفا در جریان سیتیزن کاپ که در هامبورگ آلمان برگزار می شد، طی حرکتی عجیب توسط یکی از حاضرین در ورزشگاه با ضربه چاقو مجروح شد. این اتفاق دنیای تنیس و جهان را شوکه کرد. مهم تر از همه این ها، این لحظه زندگی سلز را تغییر داد و او موفق شد با وجود تمام سختی هایی که در این مسیر وجود داشت، در مجموع ۵۵ جام از جمله ۹ گرند اسلم به دست آورد. سلز در حالی که تنها ۱۹ سال سن داشت بانوی شماره یک تنیس جهان بود و ۲۲ قهرمانی پیاپی در رقابت های انفرادی به دست آورده بود و صاحب هشت گرند اسلم بود.

از ژانویه ۱۹۹۱ تا فوریه ۱۹۹۳، سلز ۲۲ جام برد و از ۳۴ تورنمنتی که حاضر شده بود در ۳۳ تای آن فینالیست شد. او رکورد ۱۵۹ پیروزی و تنها ۱۲ شکست را به ثبت رساند (۹۲.۹ درصد پیروزی) و در ۵۶ بازی ای که در گرند اسلم ها انجام داد تنها یک شکست خورد (۹۸ درصد پیروزی). مونیکا همچنین در چهار سال ابتدایی حضورش در دنیای تنیس (بین سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲) رکورد ۲۳۱ پیروزی و فقط ۲۵ شکست را به ثبت رساند (۹۰.۲ درصد) و موفق به کسب ۳۰ جام شد. مشکل او به مانند بسیاری از تنیسورهای بانوی آن زمان استفی گراف بود، هر چند که این مشکل سلز درون زمین نبود اما همانطور که پام شرایور می گوید، در آن زمان سلز از گراف بهتر بود و گراف از مابقی تنیسورها قدرتمندتر بود. در آن روز شوم در هامبورگ، سلز ست اول را برده بود و در حالی که در ست دوم هم با نتیجه ۴-۳ جلو بود، وقت استراحتش را می گذراند.

او بعدها در اتوبیوگرافی اش نوشت:

به یاد می آورم که حوله ام را برداشتم و برای آب خوردن تکیه دادم، زمان استراحت تمام شده بود و دهانم خشک بود. وقتی که لیوان را برداشتم، درد شدیدی در پشتم حس کردم. سرم گیج می رفت و در همین حال مردی را دیدم که کلاه بیسبال سرش کرده بود و لبخندی به لب داشت. او دستش را تا بالای سرش بلند کرده بود و در آن چاقوی بلندی را محکم گرفته بود، بار دیگر به من حمله کرد و نمی دانستم که چه اتفاقی در حال افتادن است.

مونیکا سلز

در شرایط فعلی سیاسی حاکم بر جهان، اگر چنین اتفاقی می افتاد آن را به گروه های تروریستی ارتباط می دادند. در آن زمان هم چنین احتمالی داده شد، چرا که مونیکا اصلیتی یوگسلاویایی داشت و دشمنی های زیادی با مردم این کشور وجود داشت و پیش از این نیز تهدید شده بود. پلیس طی گزارشی نوشته بود:

ضارب اعتراف کرده که قصد کشتن مونیکا سلز را نداشته و فقط می خواسته او را مصدوم کند تا استفی گراف بار دیگر بانوی شماره یک تنیس جهان شود.

پلیس بعداً پس از پرس و جو از مسئولان یوگسلاوی و جایی که سلز در آنجا به دنیا آمده است، گفت:

بر اساس اطلاعات ما هیچ انگیزه سیاسی ای از این حمله وجود نداشته است. ظاهرا انگیزه اصلی این مرد برای این کار تنها ریشه در شخصیتش داشته است.

از نظر فیزیکی، تیغه ۹ اینچی چاقو بریدگی کوچکی در پشت او و در نزدیکی نخاعش به وجود آورد اما نتوانست مانع دوباره بازی کردن مونیکا شود. سلز به دنیای تنیس بازگشت و یک بار در سال ۱۹۹۶ برنده اوپن استرالیا شد و دوبار هم در فینال یو اس اوپن مغلوب گراف شد. فرد حمله کننده اما به جز محرومیت، جریمه دیگری نشد و سلامت روحی اش هم مورد تایید قرار گرفت.

شرایور افزود:

نکته ناراحت کننده این اتفاق در کنار آسیب روحی و جسمی ای که مونیکا دید، رسیدن آن مرد به خواسته اش بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار