29/03/2024

زندگی‌نامه آندره آغاسی ؛ اسطوره تنیس جهان

  • توسط ملیسا
  • 21/08/2019
  • 0
آندره آغاسی

آندره آغاسی که با سبک بازی قدرتمند و هوشمندانه‌اش شهرت دارد، توانست در دهه 90 میلادی به یکی از اسطوره‌های تنیس جهان بدل شود.

چکیده:

آندره کرک آغاسی (Andre Kirk Agassi) در سال 1970 متولد شد و پیش از آنکه در سن 16 سالگی به دنیای حرفه‌ای تنیس وارد شود، چندین عنوان قهرمانی تنیس جوانان آمریکا را از آن خود کرد. در سال 1992 اولین گرند اسلم خود در ویمبلدون را فتح کرد و سال‌های بعد عناوین قهرمانی یکی پس از دیگری از آن آغاسی شد. دو سال بعد اولین قهرمانی مسابقات آزاد آمریکا و در سال 1995 اولین قهرمانی مسابقات آزاد استرالیا نصیب وی شد. پس از یک دوره افول، در سال 1999 با قدرت به میادین بازگشت و توانست در مسابقات آزاد آمریکا و فرانسه نیز قهرمان دنیا شود. وی در سال 2006 از دنیای حرفه‌ای تنیس خداحافظی کرد.

سال‌های ابتدایی زندگی

اسطوره‌ی بی‌بدیل دنیای حرفه‌ای تنیس، آندره آغاسی به مدت 20 سال بر این ورزش حکمرانی می‌کرد. زمانی که کودکی بیش نبود به اصرار پدرش برای اولین بار راکت به دست گرفت. پدر او که از ایران به آمریکا مهاجرت کرده بود، بوکسور بازنشسته المپیک بود و به عنوان اولین مربی آغاسی او را مجبور کرد که در روز ساعت‌ها مشغول تمرین‌کردن باشد.

آغاسی در نوجوانی ترک تحصیل کرد تا بتواند به طور تمام وقت تمرین کند. وی زادگاهش در نوادا را به مقصد فلوریدا ترک کرد تا بتواند در آکادمی تنیس نیک بولتیری آموزش ببیند. آغاسی با قهرمانی در چندین دوره مسابقات کشوری ثابت کرد که یکی از برترین تنیسورهای جوان آمریکاست. در سن شانزده سالگی بود و در سال 1986 بود که تصمیم گرفت وارد عرصه حرفه‌ای شده و در لیگ‌های بزرگتر بازی کند.

 

آندره آغاسی ، ستاره جوان دنیای تنیس

آغاسی زمانیکه برای اولین بار وارد زمین تنیس شد، با سبک خاصی شروع به بازی کرد. سبکی پرشور و حرارت، با زبان بدن پرانرژی و لباس‌های روشن و زنده. سبک بازی وی چنان خاص بود که حتی پیش از آنکه عنوانی را کسب کند با شرکت Nike وارد همکاری شد. برخی از افراد نمی‌دانستند که آیا رمز و راز خاصی در پس این چهره پرانرژی و سبک بازی سرزنده وجود دارد؟ وی در سال 1987 توانست اولین رقابتش را با پیروزی به پایان برساند اما در اوایل دوران حرفه‌ایش نتوانست به موفقیت چندانی دست پیدا کند. در سال 1992 ببود که سکوت آغاسی با پیروزی در رقابت‌های ویمبلدون شکست و اولین عنوان قهرمانی گرند اسلم از آن او شد.

پس از ویمبلدون، آغاسی توانست در سراسر دهه 90 میلادی گرند اسلم‌های بیشتری را از آن خود کند. در سال 1994 قهرمان مسابقات آزاد تنیس آمریکا شد و یک سال بعد در مسابقات آزاد تنیس استرالیا نیز به مقام اول دست یافت. همین پیروزی‌ها باعث شدند تا وی در آن سال در صدر رده‌بندی تنیسورهای برتر جهان قرار بگیرد. او که حالا در اوج موفقیت قرار داشت توانست در رقابت‌های المپیک 1996 آتلانتا، مدال طلای تنیس مردان را به افتخارات خود بیافزاید. او که در خارج از میدان نیز شخصیتی محبوب و کاریزماتیک داشت، توانست در صدر اخبار رسانه‌های دنیا قرار گرفته و تبدیل به یک سلبریتی پرطرفدار شود. او پیش از ازدواج با بازیگر هالیوود، بروک شیلدز در سال 1997، رابطه‌ای رمانتیک با باربارا استریسند خواننده داشت.

آندره آغاسی

بازگشت حرفه‌ای

در روزهای ابتدایی 1997، دوران پرمشقت و سخت آغاسی هم از نظر حرفه‌ای و هم از نظر شخصی آغاز شد. وی در آن سال نتوانست هیچ عنوانی را کسب کند و تنیسور شماره یک دنیا به شکل قابل توجهی رتبه‌اش را از دست داد. آغاسی در کتابش با عنوان Open ابراز داشت که توسط یکی از دوستانش با مواد مخدر شیشه آشنا شد. آزمایش تست مواد مخدر وی در سال 1997 مثبت شد ولی به کمیته بازرسی انجمن تنیس آمریکا اعلام کرد که به صورت تصادفی دچار مصرف مواد شده است. وی گفته بود که بدون آگاهی نوشیدنی دوستش که مواد مخدر در آن ریخته شده بود را مصرف کرده است. بعدها در مصاحبه‌ای با مجله People در خصوص مصرف مواد مخدر گرفته بود: «من نمی‌توانم در مورد اعتیاد صحبت کنم، ولی افراد بسیاری به شما خواهند گفت که اگر چیزی را به عنوان فرار و گریز از واقعیتی مصرف کنید، حتما دچار مشکلی شده‌اید».

سرانجام پس از آنکه بر مشکلات شخصی‌اش فائق آمد، در سال 1999 بازگشت خیره‌کننده‌ای را به دنیای حرفه‌ای رقم زد. وی در آن سال توانست دو عنوان گرند اسلم مسابقات آزاد تنیس آمریکا و فرانسه را از آن خود کند. آغاسی همچنین تغییراتی را در زندگی شخصی‌اش نیز رقم زد و پس از دو سال از همسرش جدا شد. وی تمرکزش بر بازی را حفظ کرده و با این کار توانست سال‌های بعدی را با موفقیت بگذارند. آغاسی در سال‌های 2000، 2001 و 2003 نیز قهرمان مسابقات آزاد تنیس استرالیا شد.

آندره آغاسی

تا سال 2006، وضعیت جسمانی آغاسی امکان فعالیت حرفه‌ای را از وی سلب کرد. او به طور مادرزادی با یک ناهنجاری در ستون فقرات به دنیا آمده بود و به دلیل مشکل کمردرد مجبور شد تمام مسابقات آن سال را کنار بگذارد. با این حال برای یک گرند اسلم دیگر نیز مبارزه کرد، اما موفقیتی از آن رقابت‌ها کسب نکرد. در چهارم سپتامبر 2006، آغاسی آخرین مسابقه‌اش در مقابل بنجامین بکر را با شکست به پایان رساند. در انتهای بازی، آغاسی خداحافظی سراسر احساسی با این بازی کرد و 23،000 نفری که برای تماشای آخرین بازی آغاسی به استادیوم آمده بودند را منقلب کرد.

 

زندگی پس از تنیس

آغاسی که فعالیت‌های گسترده‌ای در امور انسان‌دوستانه دارد، این روزها بر روی برنامه‌های آموزشی و شرکت‌های نوپا در عرصه تنیس تمرکز کرده است. وی در سال 1994 بنیاد امور خیریه آندره آغاسی را تأسیس نمود که به کودکان در معرض خطر جنوب نوادا خدمات‌رسانی کرده و بر روی آموزش و تفریح آنها توجه دارد. بنیاد او پس از چند سال توانست سرمایه لازم جهت تأسیس مدرسه ابتدایی آندره آغاسی را جذب کرده و در سال 2001 در غرب لاس‌وگاس شروع به کار کند.

آندره آغاسی

وی از سال 2001 با Steffi Graf که یکی از برجسته‌ترین تنیسورهای زن دنیاست ازدواج کرد و زندگی‌اش را وقف خانواده‌اش نمود. او و گراف صاحب دو فرزند هستند. این زوج موفق همچنین توانستند برنامه تنیس نوجوانان 10 و زیر 10 سال آمریکا را راه‌اندازی کنند. در سال 2011 آغاسی موفق به ورود به تالار مشاهیر تنیس جهان شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار