28/03/2024
  • صفحه خانگی
  • >
  • آموزش
  • >
  • صحیح ترین موقعیت ریکاوری تنیس – تسلط در زمین تنیس برای بازیکنان حرفه ای

صحیح ترین موقعیت ریکاوری تنیس – تسلط در زمین تنیس برای بازیکنان حرفه ای

  • توسط مریم
  • 18/10/2019
  • 0
کائل مونفیس

آیا می دانید بعد از پرتاب یک ضربه چطور باید در زمین تنیس ریکاوری مناسب داشته باشید؟ اگر فکر می کنید مناسب ترین موقعیت ریکاوری تنیس در میانه زمین است، سخت در اشتباه هستید!

در ادامه بیشتر به این بحث می پردازیم.

موقعیت ریکاوری در تنیس چیست و چطور آن را پیدا کنیم

در ورزش اسکواش بازگشت به « موقعیت T »، اولین موضوعی است که باید تمرکز خود را به آن بدهیم. این موضوع از نظر استراتژیکی مهم ترین موضوع است و در صدر تمام مسائل قرار می گیرد.

این موضوع در عین سادگی عملی و منطقی نیز هست. می خواهیم برای تنیس نیز موضوعی مشابه را در نظر بگیریم تا هم ساده و هم کاربردی باشد و در عین حال بتواند استراتژی قوی و محکمی برای حفظ بالانس در طول بازی باشد.

موقعیت ریکاوری تنیس چیست

نزدیک ترین چیزی که توجه مرا به خود جلب می کند چهار قانون پایه ای تنیس است که در دایره المعارف استراتژی ها آنها را شرح داده اند. اگرچه این چهار قانون پایه خوبی برای یک بازی خوب در اختیار می گذارند، اما ذات استراتژیک بازی را مانند استراتژی « موقعیت T » در اسکواش، مستقیماً و عملی محصور نخواهند کرد.

تصور می کنم به این دلیل باشد که تنیس از لحاظ استراتژیکی بازی پیچیده تری به حساب می آید و خلاصه مطلب یافتن چنین نکته کلیدی و مرکزی در تنیس امکان پذیر نخواهد بود و یا شاید هنوز کسی نتوانسته به این راز پی ببرد.

با اینحال اگر تصور کنیم منظور از موقعیت T در اسکواش قرار گرفتن در مرکز زمین و پیشبرد بازی با اجبار حریف به دویدن در کل زمین باشد، موضوعی مشابه در تنیس نیز وجود دارد که عموماً به آن ریکاوری می گوییم. هدف شما این است که منطقه صحیح را برای پوشش مناسب در زاویه بازی حریف پیدا کنید یا به اصطلاح موقعیت ریکاوری تنیس را به نسبت بازی حریف بیابید.

رایجترین اشتباه در این باره انتخاب مرکز زمین است. شاید این انتخاب برای تازه کاران خوب و مناسب باشد اما زمانی که پای بازی و بازیکنان حرفه ای در میان باشد موضوع به کل فرق خواهد کرد.

یافتن موقعیت ریکاوری در تنیس

اگر راست دست هستید و حریف شما در گوشه بک هند زمین قرار دارد، باید کمی به سمت قسمت فورهند متمایل شوید ( از مرکز) تا چنانچه حریف شما از ضربه ای مورب استفاده کرد، مجبور نباشید بیشتر از عرض زمین بازی یکنفره را برای رسیدن به توپ بدوید.

اما اگر سبک بازی حریف شما استفاده از ضربات کم ارتفاع باشد، چاره ای جز حرکت های طولانی تر نخواهید داشت. بنابراین زاویه یا به عبارت دیگر موقعیت میانی برای این دو ضربه مرکز زمین نخواهد بود بلکه با اندکی تمایل به سمت فورهند (برای بازیکنان راست دست) به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

در تصویر زیر درباره اساس موقعیت ریکاوری تنیس توضیحات تصویری داده شده است:

موقعیت ریکاوری تنیس

توضیح:

بازیکن 1 – مکانی است که بازیکن 1 باید در آن ضربه خود را بزند و برای ریکاوری به « موقعیت جدید » برود.

بازیکن 2 – مکانی است که بازیکن دوم از آنجا به توپ ضربه می زند، در این حالت بازیکن 1 باید تلاش کند تا در میانه تمام زوایای پرتابی ممکن قرار بگیرد.

هر دو زاویه پرتاب با خط چین آبی پررنگ (شکل مخروطی ضربه بازگشتی) در تصویر مشخص شده و میانه هر دو زاویه، که در واقع هدف ما را نشان می دهد، با نقطه چین قرمز معلوم شده است.

مهم ترین نکته برای ضعیف کردن حریف پیداکردن موقعیت ریکاوری و حفظ آن است.

پس از آن هدف ضربه زدن به حریف بدون به خطر انداختن موقعیت خود و از دست دادن موقعیت ریکاوری تنیس، می باشد.

با تشکر از کلادیو کوربتا از ایتالیا برای درست کردن این تصاویر گویا برای درک موقعیت های دیگر در این زمینه  تصاویر زیر را مطالعه نمایید.

موقعیت ریکاوری تنیس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار