29/03/2024

پانصدمین برد دوران حرفه‌ای مارین چیلیچ در مسابقات کرملین کاپ بدست آمد

  • توسط مینا
  • 18/10/2019
  • 0

سیزده سال از نخستین برد مارین چیلیچ در مسابقات حرفه‌ای ATP می‌گذرد و حال این تنیسور ۳۱ سالۀ کروات در بین بازیکنانی قرار می‌گیرد که ۵۰۰ و یا بیشتر از آن به پیروزی رسیده‌اند.

رکورد مارین چیلیچ

در روز چهارم برگزاری رقابت‌های کرملین کاپ، مارین چیلیچ از کرواسی موفق شد پانصدمین پیروزی‌اش را برابر هموطنش، ایو کارلوویچ به ثبت برساند. در این مسابقه که یک ساعت و ۲۴ دقیقه نیز به طول انجامید، چیلیچ که در رتبۀ ۲۵ دنیا قرار دارد توانست در دو ست متوالی و با امتیازات ۶-۱ و ۷-۶ (۷-۵) مقابل کارلوویچ به پیروزی برسد و راهی دور یک چهارم نهایی اوپن مسکو شود. چیلیچ یکی از ۱۰ بازیکن تنیس فعال در بخش آقایان است که موفق شده شمار پیروزی‌های خود را به عدد ۵۰۰ برساند. مارین چیلیچ پس از کسب این موفقیت و در مصاحبه‌ای با سایت ATPTour.com گفت:

قطعاً این آمار بدان معنی است که من یک حرفۀ شگفت‌انگیز داشته‌ام. من سال‌ها در تورهای حرفه‌ای حاضر بوده‌ام و کم و بیش هر فصل، مطابق با خواسته‌هایم پیش رفته است. در طی سیزده سال، مسابقات زیادی را انجام داده‌ام و هر مسابقه کلاس درسی برای من بوده است. همیشه در حال یادگیری هستم و این مهم‌ترین بخش از ورزش تنیس است که آن را دوست دارم.

وی در ادامه می‌افزاید:

از رسیدن به نقاط عطفم در تنیس آگاهی داشته و احساس رضایت دارم. خوشحالم که آمار نتایج کارم را در طول این سال‌ها نشان می‌دهد. در مجموع، هدف اصلی‌ام این است که بهترین خودم را به نمایش بگذارم. شما همیشه حریص هستید، می‌خواهید به حد اعلا برسید و هرگز بدان شکل راضی نیستید. این همان انگیزه‌ای است که به من و همکارانم می‌دهد تا در این رشته پیشرفت کنیم و حرکت روبه‌جلویی داشته باشیم.

در بخش زیر می‌توانید اسامی ۱۰ تنیسوری که تا تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ هنوز بازنشسته نشده‌اند و به مرز ۵۰۰ پیروزی و بیشتر از آن رسیده‌اند را ملاحظه بفرمایید.

۱. راجر فدرر (سوئیس): ۱۲۲۹ پیروزی
۲. رافائل نادال (اسپانیا): ۹۶۷ پیروزی
۳. نواک جوکوویچ (صربستان): ۸۷۸ پیروزی
۴. اندی ماری (بریتانیا): ۶۶۶ پیروزی
۵. توماس بردیچ (جمهوری چک): ۶۴۰ پیروزی
۶. فرناندو ورداسکو (اسپانیا): ۵۴۴ پیروزی
۷. ریچارد گاسکه (فرانسه): ۵۳۷ پیروزی
۸. تامی روبرِدو (اسپانیا): ۵۳۳ پیروزی
۹. استن واورینکا (سوئیس): ۵۰۹ پیروزی
۱۰. مارین چیلیچ (کرواسی): ۵۰۰ پیروزی

نقطۀ اتکای مارین چیلیچ، بهره‌گیری از سرویس‌های خوب او و بازی تهاجمی‌اش در طول این سالیان بوده که او را تبدیل به یکی از بهترین تنیسورهای جهان در طول یک دهۀ اخیر نموده است. چیلیچ سابقۀ ۱۸ عنوان قهرمانی در تورهای حرفه‌ای ATP در بخش انفرادی را دارا بوده که یکی از مهم‌ترین آنها فتح مسابقات یو اس اوپن در سال ۲۰۱۴ با برتری مقابل کی نیشیکوری ژاپنی بوده است. وی همچنین در سال ۲۰۱۶ و با پیروزی مقابل اندی ماری توانست به جام قهرمانی مسابقات مسترز سینسیناتی برسد. مارین چیلیچ در سال گذشته و رقابت‌های دیویس کاپ، نقش بسزایی در قهرمانی تیم ملی کشورش، کرواسی داشت و این بازیکن ۳۱ ساله، ۱۹۱ هفته را در بین ۱۰ نفر برتر رنکینگ ATP گذرانده است. چیلیچ در ژانویه سال ۲۰۱۸ به بهترین جایگاهش در رده‌بندی مردان یعنی رتبۀ سوم جهان نیز دست یافت. قهرمانی در گرند اسلم‌ها همیشه رویای بزرگ مارین چیلیچ بوده و او به این رویای بزرگش در سال ۲۰۱۴ رنگ واقعیت بخشید.

مارین چیلیچ

چیلیچ در مسابقات یو اس اوپن آن سال، سه دیدار فوق‌العاده را پشت سر گذاشت تا به قهرمانی در استادیوم آرتور اش برسد. او در مرحلۀ یک چهارم پایانی، توماس بردیچ را از پیش رو برداشت و سپس در دیدار نیمه نهایی مقابل یکی از بهترین‌های تاریخ یعنی راجر فدرر قرار گرفت و با پیروزی برابر استاد سوئیسی راهی دیدار پایانی و جدال با کی نیشیکوری شد. در دیدار پایانی، تنیسور کروات نیشیکوری با انگیزه را با نتیجۀ ۳-۰ و امتیازات مشابه ۶-۳ شکست داد تا برای اولین بار در دوران حرفه‌ایش طعم قهرمانی در یک گرند اسلم را بچشد. در آن زمان مربی چیلیچ، گوران ایوانیسوویچ بلغار بود. کسی که خود توانسته بود فاتح ویمبلدون آن هم با شرایطی که با وایلدکارت در این مسابقات حاضر شده بود، شود. چیلیچ در گفتگویی در ماه آگوست با سایت ATP TOUR دربارۀ آن قهرمانی می‌گوید:

باورنکردنی بود. من در آن مسابقات بسیار خوب بازی کردم و لحظه لحظۀ آن رقابت‌ها برایم لذت‌بخش بود. در جوی فوق‌العاده با آن همه تماشاگر در استادیوم آرتور اش، فقط دوست داشتید که از بازی تنیس لذت ببرید و آن‌ها به ما لحظات شیرینی را هدیه دادند. وقتی آن‌جا هستید، حس مبارزه‌طلبی‌تان افزایش می‌یابد و در پایان شما هستید که قدردان این مردم هستید. شما در آن‌جا آدرنالین خالص را ترشح می‌کنید و بلاخره در آرتور اش هست که می‌توانید بهترین تنیس عمرتان را به نمایش بگذارید.

چیلیچ با قهرمانی در یو اس اوپن، در کشورش کرواسی تاریخساز شد و نامش بر سر زبان‌ها انداخت. اما او بازهم برای میهن‌اش با کسب عنوان قهرمانی در مسترز سینسیناتی افتخارآفرینی کرد. او در نیمه نهایی آن بازی‌ها در سال ۲۰۱۶ و در یک دیدار ماراتن‌وار موفق به شکست گریگوری دیمیتروف بلغار شد و پس از آن با غلبه بر اندی ماری که در آن سال در اوج قدرت قرار داشت و طلای المیپک ریو را نیز به دست آورده بود، به قهرمانی در این مسترز ۱۰۰۰ امتیازی رسید. چیلیچ در ادامه اظهار داشت:

وقتی جوان‌تر هستید و در مسابقات مختلف شرکت می‌کنید، با خود می‌گویید که سال‌های زیادی در مقابل شما قرار دارد و اگر یکبار بازنده شدید، بازهم بخت و اقبال ممکن است به سراغتان بیاید. اما باید بدانید در چنین مسابقات و رویدادهایی، همیشه بهترین‌های تنیس شرکت می‌کنند و همه دارای انگیزه هستند. رقابت و پیروزی در رقابت‌هایی چون مسترزها بسیار سخت و مشکل است و شما متوجه می‌شوید که سال‌ها از پی هم می‌گذرند و شانس‌تان نیز به همان اندازه کمتر می‌شود. وقتی در سن و سال و وضعیتی که من داشتم، به قهرمانی در یک مسترز می‌رسید این برای شما اتفاقی باورنکردنی است. این چنین قهرمانی‌هایی حس اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد و انگیزه کافی را می‌دهد که در ادامه راه و تورنمنت‌های بعد هم به پیروزی و موفقیت برسید.

مارین چیلیچ در پایان گفتگوی خود می‌گوید:

من می‌خواهم به ۶۰۰ پیروزی در مسابقات مختلف دست یابم. این یک دستاورد شگفت‌انگیز خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار