26/04/2024

ضربه چرخشی فورهند

  • توسط ملیسا
  • 29/08/2019
  • 0

ضربه چرخشی فورهند، یکی از ضربه‌هایی است که روی میز تنیس به وفور انجام می‌شود. و هرچند شما این ضربه را با شدت بیشتر یا کمتری انجام بدهید یک چیز مشخص می‌باشد و آن هم این است که شما باید توانایی ایجاد چرخش را داشته باشید.در بازی‌های مدرن تنیس ضربه تاپ اسپین، از ضربه‌های اولیه محسوب می‌شود. از این ضربه در بازی‌های سطح بالا به منظور افزایش امتیاز از خط انتهای زمین تنیس استفاده شده و تاثیری قوی در روند شناخته شدن تنیس به عنوان یک بازی قدرت، داشته است. به طور میانگین هر فرد شروع کننده تنیس، از ضربه چرخشی فورهند برای کنترل ضربه‌های خط انتهایی تنیس استفاده می‌کند. یک مثال از این  نوع بازیکنان، بازیکن حرفه‌ای راجر فدرر است. این بازیکن حرفه‌ای با ضربه چرخشی موثر خود، توانسته است جام آزاد فرانسه را از آن خود نماید. با ایجاد نوعی ترکیب با ضربه‌های چرخشی خود، او توانسته است عنوان‌های زیادی را به خود اختصاص دهد. “سرینا ویلیام” و “رافائل نادال”  از دیگر بازکنانی هستند که از ضربه چرخشی به عنوان ضربه های کاری خود استفاده  می‌کنند.

ضربه چرخشی فورهند

ضربه چرخشی فورهند

 

مرور تکنیک

امروزه در تنیس،  ضربه چرخشی فورهند در حین مسابقات و روش‌های پایه ای دیده می‌شود. شما همچنین می‌توانید از این روش در ضربه دور از دسترس استفاده کنید. برای اکثر بازيکنان حرفه‌ای، ضربه چرخشی فورهند اصلی ترین شانس انتخاب در بازی‌های حساس امروز به شمار می‌رود.ضربه چرخشی فورهند بهترین روش است، زیرا یک بازیکن می‌تواند به توپ تنیس با قدرت شدید و حرکت چرخشی ضربه بزند و در عین حال قادر به حفظ توپ در بازی باشد.

تکنیک مناسب برای ضربه چرخشی فورهند با گرفتن میانه بخش غربی دسته، در مقابل شرق یا غرب آن شروع می‌شود. یک راه آسان برای گرفتن میانه بخش غربی دسته این است که دست خود را به سمت راست بر روی رشته‌ها قرار دهید و سپس دست خود را پایین بیاورید و آن را به سمت انتها بچرخانید.

موضع بدن باید با شیوه گرفتن مطابقت داشته باشد. در این حالت، شما نباید موضعی نزدیک داشته باشید، زیرا شما نیاز به چرخش بدنه بیشتری دارید تا راکت خود را به سمت روبروی خود حرکت دهید و چرخش بدنه را داشته باشید. در عوض، یک موقعیت بی طرف یا موضع باز داشته باشید تا قادر به چرخش باشد.

پس از آن، شما باید مطمئن شوید که نقطه ضربه شما در مقابل است. در یک مرحله سر راکت به بالای سرتان میرود و سپس می تواند به زیر شانه چپ شما برود یا در بعضی از بازی ها کمی بالاتر از شانه چپ به پایان برسد. راکت باید همیشه در برابر شما شکل رنگین کمان داشته باشد.

در پایین یک تجزیه و تحلیل گام به گام در مورد چگونگی اجرای این ضربه تنیس با توجه به حرکت پا، شیوه گرفتن، نحوه ایستادن، چرخش عقب، چرخش جلو، تماس و به انجام رساندن ضربه است.

درست مثل تمام ضربه های زمینی تنیس دیگر، ضربه چرخشی فورهند با حرکت پا با قرار دادن پای خود در سمت میز آغاز می‌شود. پس از مرحله اولیه، پاها باید به طور مستقیم با هماهنگی و برای راحتی شما از یکدیگر جدا شوند. بازیکنان دیگر دو پا خود را با فاصله بیشتری از سایر بازیکنان باز می‌کنند. این بستگی به این دارد که در چه حالت احساس راحتی می‌کنید.

در حالی که راکت خود را نگه می‌دارید، حرکت خود را حفظ کنید و اجازه ندهید پاشنه پای شما زمین را لمس کند. شما می‌توانید با پرش بر روی انگشتان خود سارید حرکت پای خوب داشته باشید و زمانی که توپ را برمی گردانید آن ها را فعال و آماده حرکت بسازید.

نکته مهم برای یادآوری این است که همیشه در طول و پس از مرحله فاصله دادن، چشم‌های خود را بر روی توپ حفظ کنید. چند ثانیه قبل از اینکه حریف شما توپ را در دست بگیرد، ارتفاع گام خود را افزایش دهد و سعی کنید حرکت گام فاصله خود را با توپ ورودی هماهنگ کنید.

زمانی که حریف شما توپ را به سمت جلوی خود ضربه می زند، پای راست (بازیکنان راست دست) باید سریعا حرکت شانه را آغاز کند. اگر پای راست شما به اندازه کافی سریع باشد، به موقع به توپ خواهید رسید. در صورتی که توپ بیش از حد در طرف جلو شما باشد، پس باید آماده استفاده از توپ با استفاده از مرحله گام به گام باشید.

در اینجا چند نکته برای حرکت صحیح پاها در اجرای حرکت فورهند تنیس وجود دارد و برای پوشش دوباره پس از تماس با توپ ذکر می‌شود.

  • هنگامی که می‌خواهید توپ را که به طور گسترده‌ای قرار دارد ضربه بزنید، بهترین حرکت پا حرکت پای راست به سمت پایین و در جهت گرانش است.
  • هنگامی که پس از بازگشت توپ، در حال بازیابی هستید، گام متقابل بهترین انتخاب است. این به شما این امکان را می‌دهد که حرکت بعدی حریف خود را از زمانی که با او روبرو هستید، مشاهده کنید.
  • هنگام ضربه زدن به توپ در حاشیه، از حرکت گام کوتاه استفاده کنید تا به خط مرکزی صفحه را پوشش دهید.• اگر مجبور به این هستید که توپ را در گوشه انتهایی زمین خود قرار دهید و یک ضربه توپ به قطر متقابل فورهند را برگردانید، از مراحل متقابل یا گام‌های کارایوکا استفاده کنید، سپس دو مرحله آخر می‌توانید پام کوتاه بردارید زیرا نقطه ی بازیابی می‌رسید (که بسته به انتخاب ضربه خود انتخاب می‌کنید.) بودن در وسط خط جانبی و خط مرکزی کافی است.
  • در همان وضعیت، اما به جای یک ضربه به قطر مخالف، شما به توپ در امتداد خط ضربه می‌زنید، گام‌های بازیابی لازم مشابه (گام‌های متقابل یا گام‌های کاریوکا) می‌باشد، اما شما باید از روش گام‌های کوتاه استفاده کنید تا به موقعیت مناسب بازگردید و بتوانید ضربه بعدی حریف خود را در نتیجه ضربه پایین خط خود مهار کنید.

مهار حرکت چرخشی فورهند

در حالی که شیوه‌های قابل قبول متنوعی برای ضربه فورهند وجود دارد، گرفتن نیمه غربی فورهند بهترین شیوه نگه داشتن دربازی است که بازیکنان را قادر می‌سازد تا یک حرکت چرخشی فورهند را انجام بدهند. مقدار چرخش با این شیوه در دست گرفتن از دیگر شیوه‌های در دست گرفتن دسته تنیس محافظه کارانه مانند گرفتن نیمه شرقی بهتر است. این به این دلیل است که در تنیس نیمه غربی توپ به طور ایده آل در سطح شانه قرار دارد. بدین ترتیب اثر تماس بیشتری ایجاد می‌شود زیرا راکت در ابتدا قبل از تماس بین توپ و صورت راکت کاهش می‌یابد.

سپس زمانی که بازیکن نوسان راکت خود را به سمت بالا تاب می‌دهد، راکت از یک موقعیت پایین حرکت می‌کند و به توپ در سطح شانه ضربه می‌زند. این بدان معنی است که به توپ از زیر بیشتر ضربه وارد شده و باعث چرخش بیشتر می‌شود. این نشان می‌دهد که خود دستگیره واقعا بر مقدار چرخش تأثیر نمی‌گذارد، بلکه نقطه تماس است. هر چه نقطه تماس بزرگتر باشد چرخش بیشتری تولید می‌شود.

این شیوه در دست گرفتن فورهند توسط بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای مانند اندی رادیک، مارت صفین و ونوس ویلیامز استفاده می‌شود. اگر تصمیم دارید که یک توپ سطح صاف را مهار و در عین حال می‌خواهید قادر به ضربه چرخشی باشد، این شیوه چندگانه در دست گرفتن راکت تنیس برای شما ایده آل است.

آمادگی برای زدن ضربه فورهند چرخشی

هنگامی که در وضعیت آماده هستید (یعنی زمانی که منتظر رسیدن توپ و آماده ضربه زدن هستید) باید راکت خود را با قرار دادن دست چپ (در صورتی که راست دست هستید) به عنوان تکیه‌گاه همیشه در حالت آماده نگه دارید. این کار با قرار دادن دست چپ بر روی دهانه راکت (قسمتی از راکت که میان دسته اصلی و پایه سر راکت است) امکان‌پذیر است.

هنگامی که حریف شما در موقعیت ضربه زدن به توپ قرار می‌گیرد (توپ به راکت او اصابت می‌کند) سریعا راکت را به کنار خود برده و همزمان بالا تنه خود را بچرخانید. یادتان باشد که در این مرحله با هر دو دست راکت را نگه دارید. موقعیت خود را تا زمان چرخاندن بدن به پهلو نگه دارید. این موقعیت به شما اجازه می‌دهد که بالا تنه خود را بخوبی چرخانده و حتی با تاب کوتاهی نیروی کافی برای ضربه زدن داشته باشید.در این صورت راکت خود را می‌توانید به خوبی کنترل کنید.

اگر شما راست دست هستید، مجسم کردن این که آرنج شما به سمت عقب اشاره می‌کند (به سمت دیواره پشت شما) و راکت شما زاویه 45 درجه‌ای با آسمان تشکیل داده، به طوری که توری راکت به سمت زمین باشد، امری کمک کننده است. در عین حال، شما باید وزن خود را بر روی پای راست خود بیاندازید.

چرخش راکت و نقطه تماس در ضربه فورهند چرخشی

در یک ضربه فورهند چرخشی تنیس، شما نیازی به دادن تابی بزرگ برای راکت خود ندارید، بلکه می‌توانید یک تاب فشرده را اجرا کنید. یکی از این حالت‌ها به شما اجازه می‌دهد تا برای تاب دادن، راکت را به صورت حلقه‌ای به شکل حرف انگلیسی C در هوا حرکت دهید. بعد از انجام این حرکت، راکت را به گونه‌ای پایین می‌برید که راکت به زیر توپ قرار بگیرد.

در این مرحله، ران‌ها و بدن شما همزمان با چرخش راکت شما از حالت خمیدگی در می‌آیند. به منظور حفظ تعادل، دست چپ خود را به سمت داخل جمع کنید. پس از آن وزن بدن شما بر روی پای چپ می‌افتد. با چشمان خود توپ را لحظه به لحظه دنبال کنید.

تماس بین سطح راکت و توپ معمولا در مقابل بدن شما و به ارتفاع شانه‌های شما انجام می‌شود. این یک موقعیت ایده‌آل یا نقطه تماس ایده آل برای زمانی است که شما از گریپ فورهند سمی وسترن استفاده می‌کنید. نقطه تماس ممکن است بسته به نوع گریپ شما باشد. نقطه تماس هنگام استفاده از یک گریپ ایسترن نیز می‌تواند در محدوده ارتفاع کمر باشد.

به منظور استفاده از ضربه فورهند چرخشی، سر راکت قبل از تماس باید زیر توپ قرار داده شود. قرار دادن سر راکت زیر توپ باعث ایجاد تاثیر ملایمی بین توپ و سطح راکت شده که منجر به ایجاد ضربه قدرتمند فورهند چرخشی می‌شود.

چرخش مچ دست

زمانی که رافائل نادال لحظات پرفشاری را در بازی سپری می‌کند یا زمانی که توپ کمی از او فاصله می‌گیرد، او مچ خود را می‌چرخاند. اما وقتی فرصت بیشتری داشته باشد، معمولا در جلوی بدن خود توپ را می‌زند.

هنگام چرخاندن مچ، راکت تنیس باید تا شانه جهت مخالف شما بالا رود.این امر باعث می‌شود که امکان چرخش توپ هنگام ضربه زدن بیشتر شود، اما از نظر فیزیکی بسیار طاقت فرسا است زیرا درصد زیادی از این فشار به مچ شما وارد می‌شود.

خیلی از ماها مانند رافائل نادال قدرت فیزیکی بالا و مچ مقاومی نداریم. بازیکنانی مثل نادال، موری و حتی نواک جوکویچ به دلیل سرعت توپ، تاخیر در واکنش به ضربه و یا ایجاد چرخش بیشتر بر روی توپ از این تکنیک استفاده می‌کنند.

ادامه حرکت ضربه فورهند چرخشی و ریکاوری (بازپروری)

حرکت دست هنگام زدن ضربه فورهند چرخشی باید با قرار گرفتن آرنج شما در جلوی بدن پایان یابد. آرنج باید به سمت توپی که به آن ضربه زدید قرار بگیرد. در صورت موفقیت شما در ایجاد چرخش کافی در ضربه فورهند، راکت شما باید همسطح شانه چپ شما باشد.

در ادامه حرکت، راکت می تواند بر روی آرنج چپ و یا ران چپ شما باشد.

بلافاصله پس از ادامه ضربه، شما باید با باز کردن پاهای خود برای رسیدن توپ بعدی آماده شوید. این امر باعث ایجاد تعادل در بدن شما می‌شود. اگر ممکن است، سریعا به مرکز زمین خود بازگردید.

در زیر ویدیویی از مارکو جوکویچ (که احتمالا برادرش را بهتر می‌شناسید) گذاشته‌ایم که به آکادمی تنیس من آمد. بین او و برادرش، نواک جوکویج، شباهت‌های زیادی در ضربه زدن به توپ، واکنش‌ها‌یشان، حرکت به سمت توپ و حرکت پاهایشان وجود دارد.

به چگونگی باز گذاشتن پاهایش به منظور پریدن، حرکت برای ضربه زدن به توپ درون زمین و ریکاور کردن هنگام حرکت در زمین خود توجه کنید.

تمرین ضربه چرخشی فورهند

در زیر ویدیویی از تمرینی که معمولا در آکادمی به منظور بالا بردن چرخش توپ استفاده می‌شود گذاشته‌ایم. برای شروع، شما دهانه راکت را به سمت قلب گرفته و بر روی خط سرویس می‌ایستید. سپس کاری که انجام می‌دهید این است که مطمئن شوید چرخش را در ضربه ایجاد کرده و با همبازی یا شاگرد خود تمرین را ادامه دهید.

هدف، ایجاد دوران زیاد و چرخش فراوان در حالت ایستاده باز یا بسته است. قوانین بسیار ساده هستند، شما اجازه ندارید که سر راکت را به سمت همبازی خود بچرخانید و فقط می‌توانید ضربه فورهند بزنید. برای این که این تمرین تبدیل به یک بازی کوچک شود، شما باید توپ را 3 بار از تور رد کنید و سپس یک امتیاز بگیرید. هنگام تمرین کردن بهتر است که کمی تفریح برای بهبود ایجاد چرخش در ضربه فورهند چاشنی کار شما شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار