29/03/2024

فناوری چشم شاهین در تورنمنت آخر فصل تنیس زنان حضور خواهد داشت

  • توسط سروش
  • 22/10/2019
  • 0
فناوری چشم شاهین

سیستم الکترونیکی تشخیص عبور توپ از خط، معروف به فناوری چشم شاهین که توسط رولکس ارائه شده است، اکنون دیگر به یکی از اجزای ثابت مسابقات تنیس تبدیل شده است. رولکس یکی از اسپانسرهای رسمی انجمن تنیس زنان یا WTA است.

فناوری چشم شاهین در مسابقات تنیس

فناوری چشم شاهین در این مدت دو مزیت برای تنیس به همراه داشته است. از یک طرف سطح داوری برای بازیکنان بالاتر رفته و همچنین از طرف دیگر، این تکنولوژی برای هواداران نیز تجربه‌ای جالب به همراه داشته است. لحظاتی که سرنوشتشان به تصمیم‌گیری چشم شاهین بستگی دارد، سطح بالاتری از جذابیت و هیجان را به مسابقات تنیس اضافه می‌کند. چشم شاهین برای اولین ‌بار در سال ۲۰۰۶ در مسابقات میامی مورد استفاده قرار گرفت. این تکنولوژی تشخیص عبور توپ از خط زمین تنیس از همان سال به یک عضو تفکیک ‌ناپذیر از تورنمنت‌های تنیس زنان تشکیل شده است و یک ‌بار دیگر در معتبرترین رویداد مسابقات زنان یعنی Shiseido WTA Finals مورد استفاده قرار خواهد گرفت. دوربین‌های این سیستم که با سرعت بسیار بالایی توپ زردرنگ تنیس را تعقیب می‌کنند در خروجی یک تصویری قابل بازبینی را ارائه می‌دهند که داوران با استفاده از آن با دقت بسیار بیشتری فرود توپ در درون یا بیرون از محوطه خط‌کشی‌شده زمین تنیس را بررسی می‌کنند.

تنیس‌بازان قادرند در صحنه‌های مشکوک، تقاضای بازبینی ویدیویی داشته باشند. در واقع بازیکنان قادرند تا سه ‌بار در هر ست درخواست بازبینی کنند و اگر بازی به تای بریک برود یک درخواست اضافه دیگر نیز خواهند داشت. فناوری چشم شاهین توسط کمپانی رولکس ارائه شده است. رولکس در سال ۲۰۰۹ به‌ عنوان بخشی از رابطه طولانی ‌مدت خود با ورزش تنیس، به زمان‌سنج رسمی رویداد WTA Finals تبدیل شد. رولکس پس از آنکه در سال ۱۹۷۸ همکاری خود با مسابقات ویمبلدون را آغاز کرد از آن پس توانسته با دیگر رویدادهای مهم این ورزش نیز همکاری داشته باشد. این رویدادها شامل چهار گرند اسلم و همچنین تورنمنت مسترز شانگهای می‌شود که هرساله به اسم همین کمپانی برگزار می‌گردد. رولکس همچنین با برخی از مشهورترین و محبوب‌ترین بازیکنان تنیس نیز همکاری دارد.

فناوری چشم شاهین

قهرمان فعلی یو اس اوپن یعنی بیانکا آندرسکو که اولین حضور خود در تورنمنت WTA Finals را تجربه خواهد کرد به دو برنده دیگر گرند اسلم در تنیس زنان یعنی کارولین وزنیاکی و گاربینیه موگوروزا در خانواده اسپانسری رولکس خواهد پیوست. اسطوره سوئیسی دنیای تنیس مردان یعنی راجر فدرر و همچنین ستاره بازنشسته ‌شده تنیس زنان یعنی لی نا نیز در این فهرست حضور دارند. شرکت رولکس یک کارخانه ساعت‌ سازی سوئیسی است که دفتر مرکزی آن در ژنو واقع شده است. این کمپانی در سرتاسر جهان به‌خاطر تبحر و کیفیتی که در ساخت محصولاتش دارد معروف است. ساعت‌های مدل «Oyster Perpetual» و «Cellini» که به‌عنوان زمان‌سنج‌های فوق‌دقیق به‌فروش می‌رسند به ‌خاطر دقت، عملکرد و دوامشان نمادی از برتری، ظرافت و پرستیژ رولکس هستند.

هانس ویلسدورف، بنیان‌گذار این کمپانی از سالها پیش تصویری از ظرافت و دقت را به کمپانی خود القا کرد که تا سال‌ها پیشران آن بوده است. رولکس به اوج قله ساعت‌های مچی جهان رسیده است. اولین ساعت‌ مچی ضدآب تاریخ ساخته همین شرکت بود که در سال ۱۹۲۶ عرضه شد. چندین تکنولوژی خاص دیگر این صنعت در همان دوران توسط رولکس ابداع شدند به ‌طوری که شرکت بیش از ۵۰۰ حق اختراع در این عرصه به ‌نام این شرکت به ثبت رسیده است. در حال حاضر کمتر از هفت روز دیگر تا شروع تورنمنت نهایی فصل انجمن تنیس زنان یا Shiseido WTA Finals در شهر شنزن چین وقت باقی مانده است. هشت بازیکن حاضر در بخش انفرادی این تورنمنت عبارت‌اند از: اشلی بارتی، کارولینا پلیسکووا، سیمونا هالپ، بیانکا آندرسکو، نائومی اوساکا، پترا کویتووا، الینا اسویتولینا و بلیندا بنچیچ.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار