24/04/2024

بیانکا آندرسکو با پیروزی برابر سرنا ویلیامز، قهرمان اوپن آمریکا شد

  • توسط سروش
  • 08/09/2019
  • 0

بیانکا آندرسکو با پیروزی برابر فاتح بیست و سه گرند اسلم دنیای تنیس، توانست به نخستین عنوان گرند اسلم خود در مسابقات یو اس اوپن ۲۰۱۹ دست پیدا کند.

قهرمانی بیانکا آندرسکو در اوپن آمریکا

در دیدار پایانی رقابت‌های انفرادی زنان، بیانکا آندرسکویِ ۱۹ ساله از کانادا برابر سرنا ویلیامز ۳۷ ساله از ایالات متحده آمریکا قرار گرفت و با پیروزی ۲-۰ مقابل این تنیسور نام آشنا، توانست به اولین جام گرند اسلم خود دست یابد. آندرسکو که در جایگاه پانزدهم رده‌بندی جهانی سازمان WTA قرار دارد موفق شد مقابل سرنا ویلیامز با رنکِ شماره ۸ در دو ست متوالی و با نتایج ۶-۳ و ۷-۵ به پیروزی برسد تا تکلیف جام قهرمانی آخرین گرند اسلم فصل در بخش زنان هم با اول شدن آندرسکو مشخص گردد. این دیدار در بامداد روز یکشنبه به وقت ایران و در استادیوم مملو از تماشاگر آرتور اش شهر نیویورک برگزار شد که یک ساعت و ۴۱ دقیقه نیز به طول انجامید. سرنا ویلیامز کهنه‌کار در دیدار فینال برابر آندرسکو که از حمایت گستردۀ هم‌وطنانش نیز برخوردار بود، نتوانست در این مسابقه به پیروزی برسد تا تعداد گرند اسلم‌های خود را به عدد ۲۴ برساند. او در طی دو سال اخیر، ناکام بزرگ فینال گرند اسلم‌ها بوده است. ویلیامز پس از قهرمانی در مسابقات اوپن استرالیای ۲۰۱۷ دیگر رنگ قهرمانی در گرند اسلم‌ها را ندیده است.

او در چهار فینال این مسابقات در طول سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مغلوب و از کسب مقام قهرمانی ناکام مانده است. سرنا ویلیامز در فینال‌های ویمبلدون ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب مقابل آنجلیک کربر آلمانی و سیمونا هالپ رومانیایی و در دو فینال یو اس اوپن در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برابر نائومی اوساکایِ ژاپنی و بیانکا آندرسکویِ کانادایی شکست خورده است تا همچنان تعداد گرند اسلم‌های این اسطورۀ دنیای تنیس در عدد ۲۳ متوقف گردد. این تنیسور آمریکایی همچنان در حسرت رکورد مارگارت کورت استرالیایی که با فتح ۲۴ گرند اسلم در میان مردان و زنان تاریخِ تنیس در جایگاه نخست قرار دارد، باقی مانده است. بیانکا آندرسکو از زمان ونوس ویلیامز، نخستین بانوی تنیس بازی به حساب می‌آید که توانسته در اولین تورنمنت خود در یو اس اوپن، به فینال این مسابقات راه یابد. حالا این تنیسور ۱۹ سالۀ کانادایی با قهرمانی در اولین گرند اسلم خود توانست در کنار ماریا شاروپووای روس (۲۰۰۴) و مونیکا سلس (۱۹۹۰) به نخستین تنیسورهای زنی تبدیل شوند که با کمترین حضور در یک گرند اسلم، موفق به قهرمانی در آن شده‌اند. بیانکا در ماه گذشته و با قهرمانی در مسابقات مسترز راجرز کاپ نیز توانسته بود برای کشورش افتخارآفرینی کند و کانادا را پس از نیم قرن صاحب یک قهرمان در مسترزها سازد.

بیانکا آندرسکو

سرنا ویلیامز در همان گیم‌های نخست مسابقه‌اش برابر آندرسکو مقهور ضربات فورهند قدرتمند این تنیسور جوان شد و با نتیجه ۶-۳ این ست را به رقیب کانادایی‌اش واگذار نمود. در ست دوم هم بیانکا بازی را در دست گرفت و در گیم شماری با حساب ۵-۱ از سرنا پیش افتاد که در ادامه تنیسور با تجربه آمریکایی توانست بازی را ۵-۵ به مساوی بکشد. اما در ادامه باز هم این بیانکا آندرسکو بود که موفق ظاهر شد و توانست در دو گیم بعدی به پیروزی برسد تا فاتح این دیدار و در مجموع آخرین گرند اسلم فصل ۲۰۱۹ باشد. سرنا ویلیامز پس از پایان دیدارش و ناکامی در قهرمانی این دورۀ یو اس اوپن گفت:

بیانکا آندرسکو به طرز باورنکردنی در این دیدار فوق‌العاده بازی کرد. او تنیس شگفت‌انگیزی را در این مسابقه به معرض نمایش گذاشت و من فقط آرزو می‌کردم که بتوانم تنیس بهتری را بازی کنم.

سرنا ویلیامز هنگامی که اولین قهرمانی گرند اسلم خود در مسابقات یو اس اوپن را در سال ۱۹۹۹ به دست آورد، بیانکا آندرسکو هنوز به دنیا نیامده بود! شانس پانزدهم قهرمانی در یو اس اوپن، بیشتر رقابت‌های این فصل را به دلیل مصدومیت شانه‌اش از دست داده بود و پس از رهایی از بند این مصدومیت در دو تورنمنتی که موفق به حضور در آن‌ها شد، توانست به دو عنوان قهرمانی دست یابد. آندرسکو در میان تنیسورهای زن جهان به «غول کش» معروف است و تاکنون توانسته ۸ از ۱۰ تنیسور تاپ تِن دنیا را شکست دهد. او در دومین فینال متوالی خود باز هم مقابل سرنا ویلیامز قرار گرفت و این بار بدون هیچ بهانه‌ای و در یک مسابقۀ کاملاً برتر موفق به شکست یکی از بهترین‌های تاریخ شد. جالب است بدانید، تاکنون هیچ تنیسوری در اولین حضور خود در یو اس اوپن موفق به کسب عنوان قهرمانی نشده بود که این رکورد به دست بیانکا آندرسکو شکسته شد. در مردان تنها رافائل نادال و آن هم در مسابقات اوپن فرانسه (رولاند گاروس) که تخصص او به شمار می‌آید، موفق شده بود در اولین حضورش در این رقابت‌ها به قهرمانی برسد. مونیکا سلس نیز در سال ۱۹۹۰ و در اولین حضورش در اوپن استرالیا توانسته بود تجربۀ شیرین قهرمانی در این گرند اسلم را بدست آورد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار