28/03/2024

نگاهی به مسیری که رافائل نادال در سه قهرمانی پیشینش در یو اس اوپن پیمود

  • توسط سروش
  • 08/09/2019
  • 0

بامداد دوشنبه رافائل نادال تلاش می‌کند تا با شکست دنیل مدودفِ روس چهارمین قهرمانی‌اش در یو اس اوپن را به دست آورد.

نگاهی به قهرمانی های قبلی رافائل نادال در اوپن آمریکا

این تنیسور اسپانیایی طی دو هفته حضورش در فلاشینگ میدوز تنها یک ست را از دست داده تا برای پنجمین بار یک پای فینال آخرین گرند اسلم سال باشد. نادال که حالا رکورد پیروزی در ۱۰ بازی متوالی را ثبت کرده، ماه گذشته در فینال راجرز کاپ برابر مدودف به پیروزی رسید. نادال بعد از سه قهرمانی قبلش، سال را در رنکینگ اول جهانی به پایان رسانده بود و امسال هم نیم نگاهی به رنکینگ یک جهانی دارد. هرچند نادال تا همین جای فصل هم در رقابت برای حضور در مسابقات لندن ۱,۱۶۰ امتیاز از جوکوویچ پیش است و با قهرمانی در نیویورک این اختلاف را ۸۰۰ امتیاز دیگر افزایش می‌دهد. به بهانه دیدار بامداد دوشنبۀ نادال با مدودف، نگاهی به مسیری که این تنیسور اسپانیایی در راه سه قهرمانی پیشینش پیموده است می‌اندازیم.

یو اس اوپن ۲۰۱۰ – نادال و جوکوویچ ۶-۴، ۵-۷، ۶-۴، ۶-۲

یو اس اوپن، همواره گرند اسلمی بود که رافائل نادال به دلایل مختلفی حضور در آن را از دست می‌داد اما در آن سال بعد از قهرمانی در رولاند گاروس و ویمبلدون به عنوان یکی از اصلی‌ترین شانس‌های قهرمانی پا به آخرین گرند اسلم سال گذاشت. آخرین قهرمانی نادال در یک زمین سخت به ایندین ولز ۲۰۰۹ بر می‌گشت و شکست برابر اندی ماری در نیمه نهایی راجرز کاپ و باخت در مقابل مارکوس باغداتیس در سینسیناتی، رافا را در فرم نامناسبی راهی فلاشینگ میدوز کرد. با این حال نادال با قدرت تمام این مسابقات را شروع کرد و بدون از دست دادن حتی یک ست و با پیروزی برابر تنیسورهایی چون فرناندو ورداسکو و میخائیل یوژنی به فینال رسید. در سمت دیگر جدول، نواک جوکوویچ به سختی راجر فدرر را در دیداری پنج سته شکست داد و به فینال رسید.
نادال در دیدارهای رو در رویش با جوکوویچ شکست‌های زیادی خورده بود. آن‌ها هرگز در گرند اسلم‌هایی با زمین سخت باهم بازی نکرده بودند اما در مجموع دیدارهای قبلی‌شان نواک ۷ بار برده بود و نادال به ۳ پیروزی رسیده بود، سه دیدار قبلی این دو هم با پیروزی تنیسور صرب پایان یافته بود. به دلیل بارش شدید باران، فینال روز یکشنبه آن‌ها، روز دوشنبه برگزار شد و جوکوویچ بعد از شکست در ست نخست و در حالی‌که بازی در ست دوم ۴-۴ دنبال می‌شد، موفق شد تا در این ست نادال را شکست دهد و بازی را برابر کند. در اوایل ست سوم اما نادال حریفش را برک کرد و تا آخر بازی کنترل آن را به دست گرفت و با بیرون رفتن فورهند جوکوویچ در ست چهارم، این تنیسور اسپانیایی به هفتمین تنیسور تاریخ تبدیل شد که در هر چهار گرند اسلم به قهرمانی رسیده است، او بعد از این پیروزی گفت:

این فراتر از رؤیایی است که در سر داشتم. قهرمانی در یو اس اوپن غیرقابل باور است.

رافائل نادال

یو اس اوپن ۲۰۱۳ – رافائل نادال و جوکوویچ ۶-۲، ۳-۶، ۶-۴، ۶-۱

حالا نادال به یکی از بهترین تنیسورهای زمین‌های سخت آمریکای شمالی تبدیل شده بود. او در راه قهرمانی در راجرز کاپ با پیروزی مقابل رائونیک در فینال، نواک جوکوویچ را شکست داده بود و در مسیر قهرمانی سینسیناتی‌اش با شکست ایسنر در فینال هم راجر فدرر را از پیش‌رو برداشته بود. این تنیسور اسپانیایی بدون اینکه به زحمت بیفتد راهی فینال یو اس اوپن شد و فقط در دور چهارم برابر فیلیپ کولشرایبر یک ست از دست داد. او با پیروزی برابر ریچارد گاسکه به فینال رسید تا همچون سال ۲۰۱۰ برابر نواک جوکوویچی قرار گیرد که در دیداری پنج سته در نیمه نهایی، استانیسلاو واورینکا را شکست داده بود. دیدار نادال و جوکوویچ ظهر آغاز شد و شب به پایان رسید؛ این نبرد جذاب مملو از رالی‌های بی نظیری بود که تماشاگران را به وجد آورد. بعد از ۵۴ بار رد و بدل شدن توپ در نهایت نتیجه بازی در ست دوم ۴-۲ به سود جوکوویچ شد.

با وجود اینکه جوکوویچ در آن نبرد به پیروزی رسید، نادال برنده این جنگ شد. او با پیروزی در این مسابقه رکورد ۲۲ برد را در زمین‌های سخت و ۶۰ برد و ۳ شکست را در مجموع بازی‌های آن فصلش ثبت کرد و به اولین تنیسوری تبدیل شد که در ۹ فصل پیاپی حداقل به قهرمانی در یک گرند اسلم رسیده است. نادال همچنین بعد از پاتریک رفتر (در سال ۱۹۹۸) و اندی رادیک (در سال ۲۰۰۳) به سومین تنیسوری تبدیل شد که در یک فصل به قهرمانی راجرز کاپ، سینسیناتی و یو اس اوپن می‌رسد. او در مورد این قهرمانی‌اش گفت:

این احتمالاً احساسی‌ترین لحظه دوران ورزشی‌ام است. می‌دانستم که برای پیروزی در این بازی باید عالی باشم و هیچکس به اندازه نواک نمی‌تواند بازی مرا محدود کند.

رافائل نادال

یو اس اوپن ۲۰۱۷ – نادال و اندرسون ۶-۳، ۶-۳، ۶-۴

رافائل نادال بازهم به عنوان شانس نخست قهرمانی پا به این رقابت‌ها گذاشت اما پرسش‌هایی پیروی توانایی‌هایش در زمین‌های سخت وجود داشت. او بعد از تورنمنت دوحه ۲۰۱۴ در هیچ تورنمنتی با زمین سخت به قهرمانی نرسیده بود و در هر هشت فینال پیشینش در زمین‌های سخت شکست خورده بود که می‌توان به باخت مقابل دنیس شاپووالوف و نیک کیریوس در مونترال و سینسیناتی آن سال اشاره کرد. این تنیسور اسپانیایی شروع خوبی در نیویورک نداشت و در شش بازی اولش سه بار در ست نخست بازنده شد. نادال بعد از شکست در ست اول نیمه نهایی برابر خوان مارتین دل پوترو، تنها پنج گیم در ادامه بازی از دست داد. در سمت دیگر فینال کوین اندرسون از آفریقای جنوبی قرار داشت که برای اولین بار به فینال یک گرند اسلم رسیده بود و در چهار مصاف پیشینش با نادال شکست خورده بود. این تنیسور اسپانیایی در گیم‌های سروش تنها ۱۵ امتیاز از دست داد و حریفش برک پوینتی به دست نیاورد. او همچنین روی تور عملکرد بسیار خوبی داشت و با یک بک‌هند والی زیبا کار را تمام کرد و شانزدهمین گرند اسلمش را به دست آورد. وی در مورد این قهرمانی‌اش گفت:

من به کارهایم باور دارم و همچنان معتقدم که می‌توانم سطح بازی‌ام را ارتقا بخشم. هر روز صبح با این اشتیاق از خواب بلند می‌شوم که به زمین بروم و برای بهبود عملکردم تلاش کنم. این احتمالاً تنها دلیلی است که هنوز شانس رقابت در این ورزش را دارم.

رافائل نادال

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار