26/04/2024

تجهیزات مورد نیاز و قوانین پینگ پنگ

  • توسط مریم
  • 25/09/2019
  • 0
قوانین پینگ پنگ

اگر به تازگی قصد دارید پینگ پنگ بازی کنید این متن به شما کمک می کند تا نحوه امتیازبندی، قوانین و مقررات این بازی را بشناسید.

از انجمن های ورزشی گرفته تا مسابقات قهرمانی، پیشینه ای غنی پشت این ورزش وجود دارد که باعث گستردگی آن نیز شده است. می توانید به راحتی راکتی بردارید و مشغول بازی شوید اما برای اینکه بخواهید حرفه ای تر عمل کنید، باید جزئیات بیشتری از بازی بدانید.

دانش اولیه

برای انجام هرکاری به مواردی نیاز دارید تا انجام آن کار را برایتان ممکن و حتی راحت تر کند. ورزش ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای شروع هر ورزشی از جمله پینگ پنگ نیاز به دانشی اولیه دارید تا موارد مورد نیاز آن را بدانید. در ادامه هر آنچه برای شروع این ورزش نیاز دارید در اختیارتان قرار میدهیم.

تجهیزات پینگ پنگ

تجهیزات و قوانین پینگ پنگ

تجهیزات و قوانین پینگ پنگ

قبل از شروع بازی، مانند هر کار یا ورزش دیگری، باید تجهیزاتی مناسب برای خود تهیه کنید. چهار جزء اصلی از تجهیزات پینگ پنگ را در ادامه معرفی و نکات لازم را در خصوص آنها را در اختیارتان می گذاریم.

میز: زمین بازی شما همان میز پینگ پنگ است که در انواع، مدل ها و ورژن های مختلفی در دسترس است، اما سایز استاندارد برای مسابقات طول 3 متر و عرض 1.5 متر با 76 سانتی متر ارتفاع است. المان کلیدی دیگر ضخامت سطح است. سطوح نازک تر باعث پرش کمتری در توپ می شود. بازیکنان حرفهای نیاز به پرش 77 درصدی توپ از ضربه خود دارند.
تنظیمات تور: تور، زمین بازی یا همان میز را به دو بخش مساوی تقسیم می کند. بعضی از میزها تور را نیز به عنوان یکی از متعلقات خود دارند اما برای بعضی دیگر از میزها باید جداگانه تور را خریداری کنید. میتوانید با استفاده از گیره های مخصوص تور را به میز متصل کنید. دقت کنید تا در زمان اتصال تا حد امکان، تور به میز نزدیک شود و با اینحال بالای تور باید شش اینچ با زمین بازی فاصله داشته باشد.
توپ: اندازه استاندارد توپ طبق قوانین پینگ پنگ 1.57 اینچ و وزن آن 2.7 گرم، جنس آنها از پلیمر و رنگشان سفید یا نارنجی می باشد. رنگ توپ انتخابی شما با توجه به رنگ زمین بازی انتخاب می شود تا دید بهتری نسبت به آن داشته باشید.
راکت: راکت، پَدِل یا بات، شخصی ترین تجهیزاتی است که در این ورزش استفاده می شود. راکت انتخابی شما می تواند در سایز، وزن و شکل های متفاوتی باشد اما قوانینی در انتخاب آنها وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. سطح راکت که توپ را با آن می زنید، که به آن بلِید (blade) یا تیغه نیز می گویند، باید صاف و سفت بوده و هشتاد و پنج درصد ضخامت آن از چوب ساخته شده باشد. بلِید با لایه ای لاستیکی که حداکثر 7.5 درصد از ضخامت کل راکت را تشکیل می دهد، تقویت می شود.
بازیکنان به نسبت نیاز خود برای پاسخ گویی به توپ می توانند دو سطح متفاوت در دو سمت راکت داشته باشند اما رنگ یک سمت آن مشکی و رنگ سمت دیگر باید قرمز باشد.

پروتکل، نحوه بازی و قوانین پینگ پنگ

تعداد گیم های پینگ پنگ در هر مسابقه بسته به نوع بازی شماره ای فرد (عموماً پنج یا هفت) می باشد. هر گیم با کسب امتیاز 11 یا در صورت تساوی، امتیاز 10 توسط یکی از بازیکنان یا تیم ها به پایان می رسد. برنده در این بازی باید دو امتیاز از حریف خود جلو باشد. روال بازی به صورت زیر خواهد بود:

سرویس: بازی با ضربه سرویس آغاز می شود که گاهی به آن سرو نیز می گویند. این ضربه توسط المان های زیادی به یکی از بازیکنان داده می شود که از میان آنها می توان به پرتاب سکه اشاره کرد.
هنگام شروع بازی سِروِر با دستی که راکت را با آن نگرفته توپ را مستقیم به سمت بالا پرتاب می کند. در زمان پایین آمدن توپ ضربه زده میشود و توپ بخشی از طول زمین بازی را در هوا طی می کند، در نیمه زمین فرود آمده و بدون برخورد به تور وارد زمین حریف می شود.

بازگشت: اگر سرویس به درستی انجام شده باشد، حریف (یا رِسیوِر) باید با ضربه ای توپ را به آنسوی زمین بازگرداند. مانند سرویس، ضربه بازگشت نیز باید توپ را بدون برخورد با تور به زمین حریف هدایت کند. در بازی های تیمی، بازیکنان هرکدام به ترتیب باید یکبار پاسخ ضربه تیم حریف را بدهند.
رالی: به دنبال ضربه سرویس، هر تیم به نوبت طبق قوانین گفته شده به توپ ضربه می زنند. به این رفت و بازگشت توپ رالی گفته می شود که نهایتاً با عدم پاسخگویی یکی از طرفین و کسب امتیاز دیگری یا به اصطلاح با لِت (زمانی که هیچکدام از دو طرف بازی موفق به کسب امتیاز نمی شوند) به پایان می رسد. چنانچه در زدن سرویس توپ به  تور برخورد کند، یا زمانی که هنوز حریف یا رسیور آماده نبوده، ضربه زده شده باشد و یا بازی توسط داور یا یک عامل خارجی متوقف شود، اصطلاحاً لِت اتفاق افتاده است.
پس از پایان رالی با کسب امتیاز یکی از طرفین، بازی با سرویسی دیگر از سر گرفته می شود. هرکدام از بازیکنان دو بار می توانند ضربه سرویس را بزنند و سپس بدون در نظر گرفتن نتیجه بازی، امتیاز زدن این ضربه به بازیکن مقابل داده میشود.

در مسابقه بعد از پایان هر گیم، دو بازیکن جای خود را در دو طرف میز عوض می کنند. در آخرین گیم یک مسابقه، زمانی که امتیاز یکی از دوطرف بازی به پنج برسد، بازیکنان یکبار جا به جا می شوند.

نکاتی در شمارش امتیازها

در هر رالی بازیکنان می توانند به دلایل مختلف امتیاز بگیرند. برخی از امتیازها بر اساس توانایی های فردی و برخی دیگر به دلیل اشتباه حریف داده می شود. موارد زیر گویای لحظاتی هستند که در آنها شما یا تیمتان امتیاز کسب خواهد کرد:

حریف نتواند به ضربه شما پاسخ دهد.
ضربه پاسخ حریف خارج از محدوده معین برود یا اوت شود.
حریف به هر روشی مانع حرکت توپ شود.
حریفتان در یک ضربه پاسخ، دوبار به توپ ضربه بزند.
حریف ضربه خود را با سمتی از راکت که با لاستیک پوشیده نشده بزند.
اگر حریف با دست یا حرکت خود تور یا زمین بازی را لمس کند.
چنانچه به این نکات توجه نکنید و مرتکب اشتباهاتی از این قبیل بشوید، شخص یا تیم مقابل شما نیز در این موارد امتیاز کسب می کند. در صورتی که یکی از طرفین سه بار جریمه شود، بازیکن یا تیم مقابل او دو امتیاز کسب خواهد کرد.

بازی و قوانین پینگ پنگ برای تازه واردان می تواند پیچیده به نظر برسد اما با دانستن قوانین ابتدایی که در اینجا به آنها اشاره شد، می توانید با خیال راحت راکتتان را بردارید و مشغول بازی شوید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار