29/03/2024

مروری بر زندگی حرفه ای پاول هاوکینز – پیشکسوت تنیس – 1945-2019

  • توسط محمد رضا شیری
  • 17/10/2019
  • 0

پاول هاوکینز، که بیش از 50 سال در تنیس بریتانیا به عنوان بازیکن، کاپیتان دیویس کاپ، مربی، مدیر مسابقات، مسؤل استعدادیابی، خدمت کرد در 73 سالگی بعد از جنگیدن با اسکلروز جانبی آمیوتروفیک  (بیماری عصبی پیشرونده که سبب زوال تدریجی ماهیچه می شود) درگذشت.

بیانیۀ خانوادۀ هاوکینز:« وداع با پاول بسیار دردناک بود. او زندگیش را وقف خانواد و تنیس کرده بود. او از ما درخواست کرد تا از همۀ کسانی که در این مسیر کنار او بودند تشکر کنیم. قطعاً بسیار دل تنگ خواهیم شد.»

هاوکینز در شب سال نو میلادی 2017 جایزۀ MBE برای خدماتش به تنیس مانندعشق خالصانه و حمایتش از LTA و باشگاه انگیلیسی، ویمبلدن، مدیر مسابقات ناتینگهام، رهبر تیم در بازی های 2010 و المپیک 2012 دریافت کرد.

کریس کرمود، رهبر و مدیر اجرایی ATP:« قطعاً دنیای تنیس و تمام افرادی که شانس دیدار با پاول هاوکینز را داشتند، دلتنگ او می شوند. صبر و علاقۀ او به این ورزش بی همتا بود و از خودگذشتگی هایش برای تنیس طی 50 سال گذشته فراموش شدنی نیست. قلب و ذهن ما در کنار خانوادۀ اوست.»

او در 11 سالگی تنیس را آغاز کرد و از مدرسۀ میلفیلد در جنوب غربی انگلستان فارق التحصیل شد. آسیب دیدگی باعث شد تا در نهمین فصل بازی هایش در 25 سالگی زندگی ورزش کاری اش پایان یابد، دو سال قبل از این اتفاق سال 1968 وی موفق به ثبت بهترین بازی خود در گرند اسلم شد: در مسابقات استرالیا و آمریکا به دور سوم راه یافت. این بازیکن راست دست در دیویس کاپ 1968-69 در دو رشته نمایندۀ بریتانیا بود.

بعد از بازنشستگی با یک شرکت تبلیغاتی تنیس قرارداد بست اما طولی نکشید که اوایل سال 1975 در 29 سالگی خبر مدیریت تیم ملی مردان سازمان تنیس روی چمن وی اعلام شد. پاول هاوکینز خوش سخن، مهربان و سیاستمدار استراتژی کلی انتخاب بازیکن را تغییر داد و بازیکنان با انظباط تر، کاپیتان برای تیم های مختلف انتخاب کرد. به عنوان قدیمی ترین کاپیتان دیویس کاپ با 17 قهرمانی و بیش از 31 مساوی بین 1975 تا 1987 پاول برای مقابله با آمریکا در فینال بازیکنانی از جمله جان للوید، باستر موترام، مارک کاکس، و دیوید للوید را فرستاد. در نهایت بریتانیا 4-1 شکست خورد و BBC به این تیم لقب تیم سال را اهدا کرد.

پاول هاوکینز

بیانیۀ ریچارد لویس، بازیکن سابق دیویس کاپ، مدیر اجرایی فعلی باشگاه تنیس روی چمن :« پاول یک دوست، همکار و انسان فوق العاده بود. به عنوان کاپیتان من در دیوس کاپ، یک رهبر عالی، جزئی نگر بود که همیشه در تنیس حواسش به همه بود.»

جان للوید در مصاحبه با ATPTour.com:« خبر بسیار ناراحت کننده ای بود. او کاپیتان بی نظیری بود چون بازی را به خوبی میشناخت، اما مهم تر از این ها او به خوبی میدانست کی در تغییرات مداخله کند و کی نه. او شخصیت خودخواهی نداشت و فقط به فکر پیروزی تیم بود. زمانی در این صنعت بودم هر وقت او را میدیدم لبخند به لب داشت و روزم را با آن لبخند میساخت. امروز تنیس بهتین مرد خود را از دست داد.»

سال 1987 پاول هاوکینز شغل تمام وقت خود در LTA را رها کرد تا شرکت تبلیغاتی حمایتی خودش، تنیس کانپتس، را تأسیس کند و مدیر باشگاه های تنیس ریورساید شد و بعلاوه به عنوان گزارش گر تلویزیونی تنیس برای BBC کار کرد.

در طول 30 سال گذشته همچنان به کار استعداد یابی خود برای LTA ادامه داد. با همکاری باشگاه انگلیسی تنیس، ویمبلدن او توانست بزرگ ترین مسابقات جوانان بریتانیا را تشکیل دهد. در این مسابقات سالانه 10،000 بازیکن حضور پیدا می کردند و او مدیر بریتانیا و آسیا بود. همچنین در سال 2016 او مدیر بین المللی تنیس شد.

اسکات للوید، پسر دیوید للوید:« از طرف تمام افراد LTA تأسر خود از خبر درگذشت پاول هاوکینز را اعلام میکنم. او یک قهرمان واقعی در دنیای تنیس بریتانیا بود. اولین بازیکن و بعداً مربی، کاپیتان، مدیر بود که بیش از 50 سال خالصانه به تنیس خدمت کرد. هر شخصی که با او همصحبت شده بود میداند که او عاشق تنیس بود و همچنین عاشق زندی و مردم بود. میراث به جا مانده از او برای تنیس، سال ها به یادگار میماند. دل های ما با خوانواد و تمامی آشنایان او خواهد بود.»

 چهار فرزند تنیسور رومی، لورن، بلیک و راس از پاول هاوکینز به یادگار مانده است. متولد 5 آپریل 1945 و متوفا به تاریخ 13 مارس 2019.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار