23/04/2024

نگاهی به مسابقات رو در روی راجر فدرر و رافائل نادال

  • توسط ملیسا
  • 09/09/2019
  • 0
راجر فدرر و رافائل نادال

آخرین مسابقه رودرروی راجر فدرر و رافائل نادال به نیمه نهایی ویمبلدون ۲۰۱۹ باز می‌گردد که البته با پیروزی راجر فدرر به پایان رسید.
در این مقاله قصد داریم به تاریخچه بازی‌های رودرروی این دو غول دنیای حرفه‌ای تنیس نگاهی بیاندازیم. با ما همراه باشید…

مسابقات رو در روی راجر فدرر و رافائل نادال

فینال مسترز میامی، ۲۰۰۵

فدرر در دومین دیدارش با نادال، دو ست از نادال ۱۸ ساله عقب افتاده بود. اما با یک حمله رعدآسا توانست تای‌برک ست سوم را پیروز شده و همین امر راهش را به سمت پیروزی در فینال مسترز میامی هموار کرد. نادال دو ماه بعد اولین قهرمانی خود در رقابت‌های آزاد فرانسه را به دست آورد.

فدرر بازی را با نتایج ۶-۲، ۷-۶ (۷-۴)، ۶-۷ (۵-۷)، ۳-۶، ۱-۶ پیروز شد.

 

فینال مسترز رم، ۲۰۰۶

نادال ۵۲ بازی پیشین خود در زمین رسی را پیروز شده بود و حسابی روی دور شانس بود. با این حال، فدرر در فینال مسترز رم مقابل وی قرار گرفت و پس از هدردادن پنج ست و دو امتیاز بازی به دردسر افتاد. فدرر تا پیش از این همه سه گرند اسلم را برده بود، اما نادال جوان که در آن زمان مرد شماره ۲ تنیس جهان بود، خودش را به عنوان رقیب اصلی فدرر مطرح کرد.

نادال بازی را با نتایج ۷-۶ (۷-۰)، ۶-۷ (۵-۷)، ۴-۶، ۶-۲، ۶-۷ (۵-۷) پیروز شد.

آیا می‌دانستید…


از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴، نادال و فدرر ۳۱ عنوان از ۴۸ عنوان گرند اسلم مردان را به خود اختصاص داده‌اند؟ آن‌ها تنها زوج در مسابقات آزاد هستند که تابحال هشت مرتبه در فینال‌های اصلی با هم دیدار کرده‌اند و از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ همواره در فینال ویمبلدون و آزاد فرانسه حضور داشته‌اند.


 

ویمبلدون، ۲۰۰۷

در این بازی که تکرار فینال ۲۰۰۶ بود، نادال سرسخت برای اولین بار بازی را به ست پنجم کشاند و این اولین بار بود که فدرر در ۳۴ بازی پیشین خود که همه را با پیروزی پشت سر گذاشته بود، اینچنین دچار مشکل شده بود. فدرر که در هیچ فینال ویمبلدونی شکست نخورده بود، پس از پیروزی در ست اول، به شدت تحت فشار قرار گرفته بود و با این حال علیرغم تلاش‌های قابل ستایش نادال، تای‌برک ست اول را با موفقیت پشت سر گذاشت.
اما سرویس‌های و والی‌های نادال او را در این بازی سر پا نگه داشته بود. رقابت نفس به نفس در حال انجام بود تا اینکه فدرر با پیروزی قاطع در گیم ششم ست پنجم نفس راحتی کشید و رکورد قهرمانی در ویمبلدون را از بیورن بورگ باز پس گرفت.

فدرر بازی را با نتایج ۶-۷ (۷-۹)، ۶-۴، ۶-۷ (۳-۷)، ۶-۲، ۲-۶

 

فینال ویمبلدون، ۲۰۰۸

فدرر به دنبال آن بود که سیزدهمین گرنداسلم دوران حرفه‌ای خود و ششمین قهرمانی پی‌درپی در ویمبلدون را کسب کند و این بازی در میان تمام بازی‌هایی که این دو با هم انجام داده بودند یکی از قابل پیش‌بینی‌ترین مسابقات بود، اما نادال که در فینال فرنچ اوپن فدرر را در هم شکسته بود، آرزو‌های بزرگ فدرر را در دژ او یعنی ویمبلدون به باد فنا داد.
نادال در یک آغاز طوفانی ۲ بر هیچ از فدرر جلو افتاد، اما فدرر توانست با سعی فراوان خودش را به نادال برساند و تای‌برک ست چهارم را در یک ماراتن نفس‌گیر به نفع خود به پایان برساند. در این میان بارش باران بازی را به تعویق انداخت و پس از توقف آن، این نادال بود که با نتیجه ۷-۹ اولین قهرمانی در ویمبلدون را به نام خود ثبت کرد. از این مسابقه بعد‌ها به عنوان یکی از بزرگترین رویداد‌های ورزشی نام برده شد.

نادال بازی را با نتایج ۴-۶، ۴-۶، ۷-۶ (۷-۵)، ۷-۶ (۱۰-۸)، ۷-۹ پیروز شد

 

فینال آزاد استرالیا، ۲۰۰۹

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که فدرر در این فینال چهاردهمین گرند اسلم خود را فتح کرده و به رکورد پیت سمپراس خواهد رسید، اما نادال که در آن موقع مرد شماره ۱ تنیس جهان بود، شانس تبدیل‌شدن به اولین قهرمان اسپانیایی مسابقات آزاد استرالیا را در اختیار داشت. نادال در این مسابقه بسیار پرقدرت ظاهر شد و کار را تا جایی کشاند که فدرر از ست چهارم به بعد هیچ قدرتی در برابر او نداشت.


نادال پس از گوران ایوانیچویچ در سال ۲۰۰۱، اولین مردی بود که یک گرند اسلم را با پیروزی در پنج ست در نیمه نهایی و فینال فتح کرده بود. پذیرش شکست از سوی فدرر بسیار دشوار بود و همین باعث شد که نادال در یک صحنه به یادماندنی فدرر را در آغوش بگیرد. این بازی اولین و تنها قهرمانی نادال در مسابقات آزاد استرالیا نام گرفت.

نادال بازی را با نتایج ۵-۷، ۶-۳، ۶-۷ (۳-۷)، ۶-۳، ۲-۶ پیروز شد.

 

آزاد فرانسه، ۲۰۱۱

این هشتمین و آخرین دیدار نادال و فدرر در فینال گرنداسلم بود و با ظهور نوواک جوکوویچ در ۴۱ بازی خود در نیمه نهایی گرنداسلم‌ها هیچ‌گاه شکست نخورده بود به پایان رسید. فدرر امیدوار بود که با حفظ فرم بدنی خود بتواند به حکمرانی نادال پایان دهد.


نادال با پیروزی در پنج گیم متوالی آغاز طوفانی داشت و سپس این روند را با در هم شکستن فدرر در تای‌برک ست دوم به اوج خود رساند. اما فدرر با تلاش فراوان توانست در ست سوم نتیجه را به نفع خود به پایان برساند و موجبات خوشحالی طرفدارانش را فراهم کند. اما در ست چهارم نتوانست در مقابل سرویس‌های مرگ‌آور نادال تاب بیاورد و از آنجا به بعد بود که بازی را تمام‌شده می‌دانست.

نادال بازی را با نتایج ۵-۷، ۶-۷ (۳-۷)، ۷-۵، ۱-۶

 

آزاد استرالیا، ۲۰۱۷

فدرر در این بازی توانست به رکورد دست نیافتنی ۱۸ گرند اسلم دست پیدا کند.
فدرر ۳۵ ساله، این رقابت کلاسیک را نادال را با پیروزی به پایان رساند و تبدیل به مسن‌ترین تنیسور در ۴۵ سال اخیر شد که به این افتخار نایل می‌شود. وی همچنین با این قهرمانی ۴ پله از نادال و پیت سمپراس فاصله گرفت.
اما این پیروزی برای فدرر طعم دیگری داشت، چون پس از شش ماه دوری از میادین به خاطر مصدومیت توانسته بود قهرمان شود. آخرین قهرمانی وی در مسابقات آزاد استرالیا به هفت سال پیش باز می‌گشت.

فدرر بازی را با نتایج ۴-۶، ۶-۳، ۱-۶، ۶-۳، ۳-۶ پیروز شد.

 

مسترز میامی و ایندیانا ولز، ۲۰۱۷

فدرر سلطه‌اش بر نادال را در این بازی نیز به رخ وی کشاند. نادال در این بازی بسیار دور از انتظار ظاهر شد.

فدرر بازی را با نتیجه ۳-۶، ۴-۶ پیروز شد.

آن‌ها فقط چند هفته بعد دوباره مقابل هم ظاهر شدند و فدرر بار دیگر با عملکردی دیدنی و فوق‌العاده توانست نادال را در این بازی از هر کاری ساقط کند.

فدرر بازی را با نتیجه ۲-۶ و ۳-۶ پیروز شد.

 

شانگهای، ۲۰۱۷

 

فدرر در این سال روی دور شانس بود و توانست با حفظ آمادگی بدنی و ذهنی، بار دیگر نادال را شکست دهد و به ششمین پیروزی خود در سال ۲۰۱۷ دست پیدا کند.

فدرر بازی را با نتیجه ۴-۶ و ۳-۶ به پایان رساند.

 

آزاد فرانسه، ۲۰۱۹

فدرر پس از دو سال برای اولین بار در زمین خاکی بازی می‌کرد و در نیمه نهایی رولاند گاروش به دیدار «سلطان زمین رسی» رفت.
اما نادال برخلاف سال ۲۰۱۷، در اوج آمادگی قرار داشت و کاملا بر فدرر مسلط بود. تنها چند روز بعد نادال توانست به رکورد ۱۲ قهرمانی در مسابقات آزاد فرانسه دست پیدا کند.

نادال بازی را با نتیجه ۳-۶، ۴-۶، ۲-۶ به پایان رساند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار