26/04/2024

نواک جوکوویچ به دور یک هشتم پایانی مسترز شانگهای راه یافت

  • توسط سروش
  • 09/10/2019
  • 0

در ادامۀ رقابت‌های مسترز ۱۰۰۰ امتیازی شانگهای چین، نواک جوکوویچ ، برترین تنیسور رده‌بندی جهانی مردان، موفق به صعود به دور سوم این مسابقات شد.

پیروزی نواک جوکوویچ در تنیس شانگهای

نواک جوکوویچ صرب که در حال حاضر با ۱۰,۳۶۵ امتیاز در صدر برترین تنیسورهای حال حاضر جهان در رنکینگ ATP قرار دارد، در چهارمین روز برگزاری مسابقات مسترز رولکس شانگهای موفق به صعود به دور سوم این رقابت‌ها شد. در مرحلۀ یک شانزدهم پایانی این مسابقات، نواک جوکوویچ از صربستان مقابل دنیس شاپووالف از کانادا قرار گرفت و در دو ست متوالی توانست از سد این تنیسور جوان و ۲۰ ساله بگذرد. جوکوویچ در دیداری که عصر چهارشنبه به وقت محلی و به مدت ۷۰ دقیقه نیز به طول انجامید، توانست با حساب ۲-۰ و با نتایج مشابه ۶-۳ برابر شاپووالف به پیروزی برسد و راهی دور سوم یا مرحلۀ یک هشتم پایانی این تورنمنت آسیایی شود. این سومین رویارویی این دو تنیسور در مسابقات حرفه‌ای به حساب می‌آید که تنیسور صربستانی توانسته در هر سه مسابقه برابر شاپووالف به برتری برسد. جوکوویچ پس از برتری مقابل دنیس شاپووالف و صعود به مرحلۀ یک هشتم پایانی در نشست خبری پس از این دیدار گفت:

اینکه مجدداً در اینجا حضور دارم، حس خوبی را به من می‌بخشد. بازی کردن در شانگهای و پیروزی در این مسابقات، لذت خاصی دارد. قبل از این دیدار به خوبی می‌دانستم که دنیس بازیکن بسیار خطرناکی است. اگر به او فرصت دهید، می‌تواند به حریفی سرسخت برای شما تبدیل گردد. او سرویس‌های خوبی می‌زند و به ‌نظرم این بزرگترین نقطه مثبت توانایی‌های رقیبم بود. ست نخست بازی پایاپایی رو شاهد بودیم و به خوبی توانستم در گیم سوم به بعد فاصلۀ مناسبی را با او ایجاد کنم. تنها به کمی زمان نیاز داشتم تا بتوانم ریتم بازی خودم را به دست آورم و بر اوضاع کنترل داشته باشم.

نواک جوکوویچ در ادامه می‌افزاید:

فکر کنم در این بازی سرویس‌های خوبی زدم و همین سرویس‌ها باعث شد فاصلۀ امتیازی من و حریفم زیاد شود. سعی کردم زوایای خوبی به توپ‌هایم بدهم تا گرفتن این چنین توپ‌هایی برای او سخت شود. از ناحیۀ شانه‌ام هیچ دردی احساس نمی‌کنم و در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار دارم. بنابراین هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد و همه چیز خوب به نظر می‌رسد.

جوکر در این دیدار هم با تکیه بر سرویس‌های خوبش توانست حریف را مقهور قدرت خود نماید. او در ۸۴% از سرویس‌های نخست خود موفق عمل کرد و آن‌ها را تبدیل به امتیاز نمود که این آمار برای شاپووالف جوان به ۶۱% می‌رسید. جوکوویچ همچنین ۳ از ۶ فرصت بریک پوینت خود نیز به خوبی بهره برد که در سوی مقابل شاپووالف نتوانست از یک بخت بریک پوینتش استفادۀ لازم را ببرد. تنیسور ۳۲ سالۀ صربستانی، یکی از بهترین عملکردهای ممکن را در مسترزها داشته و تاکنون توانسته به ۳۳ عنوان قهرمانی مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی در دنیای تنیس دست یابد.

نواک جوکوویچ

او پس از رافائل نادال اسپانیایی، از این حیث در جایگاه دوم قرار دارد و حال در سودای فتح سی و چهارمین مسترز دوران ورزشی خود است. او در دورۀ گذشته نیز توانست با اقتدار قهرمان مسابقات شانگهای شود و در پنج دیدار خود در ۱۰ ست به پیروزی برسد و ستی را نیز از دست ندهد. درست همانند مسابقات اوپن توکیو که او در ۵ دیدارش در رقابت‌های ۵۰۰ امتیازی راکوتن ژاپن بدون آن‌که ستی را از دست دهد، توانست به مقام قهرمانی برسد. جوکوویچ خود دراین‌باره می‌گوید:

به دلیل آن‌که در تورنمنت‌های آسیایی توانسته‌ام نتایج خوبی را به دست آورم، طبیعتاً فشار کمتری را نیز در اینجا حس می‌کنم. زیرا اطمینان دارم که می‌توانم به بهترین شکل ممکن این مسابقات را به سود خودم به پایان برسانم.

نواک جوکوویچ در مرحلۀ یک هشتم پایانی مسابقات مسترز شانگهای باید رودروی جان ایسنر آمریکایی قرار گیرد. تنیسوری که با حضور در جایگاه شمارۀ ۱۷ دنیا، بهترین نمایندۀ ایالات متحدۀ آمریکا در رده‌بندی جهانی تنیس مردان به حساب می‌آید. ایسنر ۳۴ ساله که با ۲۰۸ سانتی‌متر، بلندقامت‌ترین تنیسور این مسابقات نیز محسوب می‌شود در دومین بازی خود در مسترز رولکس شانگهای توانست با حساب ۲-۰ برابر لوکاس پویل از کشور فرانسه به برتری برسد تا حریف جوکوویچ در دور یک هشتم پایانی شود. جان ایسنر در دیداری که ۶۴ دقیقه به طول انجامید، توانست با امتیازات ۷-۵ و ۶-۳ برابر لوکاس پویل که در ردۀ ۲۲ دنیا قرار دارد به پیروزی برسد و دومین برد خود در این مسابقات را به دست آورد. این تنیسور آمریکایی، عملکردی خیره‌کننده در سرویس‌هایش داشت و توانست ۱۹ امتیاز مستقیم را از این روش به دست آورد. در حالی که این آمار برای رقیب فرانسوی‌اش تنها به ۸ امتیاز سرویس یا ضربات ایس می‌رسید.

هدف اصلی نواک جوکوویچ در مسابقات و تورنمنت‌های باقی‌مانده این است که سال ۲۰۱۹ را با رده نخست رنکینگ ATP به پایان برساند. نوله بزرگترین مانع خود در این راه را رافائل نادال اسپانیایی می‌داند که عملکردی خیره‌کننده در رقابت‌های این فصل داشته است و توانسته به دو عنوان قهرمانی گرند اسلم‌های اوپن فرانسه و یو اس اوپن و همچنین مسترز راجرز کاپ دست یابد. البته نادال به دلیل مصدومیت، نتوانست در مسابقات مسترز شانگهای حضور یابد و این بهترین فرصت برای جوکوویچ است تا بتواند اختلاف امتیازی خود با نادال در صدر جدول انتخابی مسابقات لندن را کاهش دهد. تنیسور صربستانی با پیروزی نخست خود در مسترز شانگهای و صعود به دور سوم این رقابت‌ها توانست ۹۰ امتیاز به اندوخته‌های این فصل خود اضافه نماید تا شمار امتیازهای او فعلاً به ۷,۸۵۵ امتیاز برسد. هر چند جوکر هنوز فاصلۀ معنادارِ ۱,۳۷۰ امتیازی با رافائل نادال که با ۹,۲۲۵ امتیاز در صدر رده‌بندی این تورنمنت تکیه زده است، دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار