19/04/2024

چگونه تنیس بازی کنیم؟

  • توسط مریم
  • 19/09/2019
  • 0

قصد وارد شدن به دنیای ورزش را دارید و ورزش مورد علاقه شما تنیس است؟ انتخاب فوق العاده ای کرده اید. محرک های شما برای انجام این بازی کدامند؟ بیشتر به جنبه اجتماعی این ورزش اهمیت می دهید؟ جنبه اجتماعی تنیس بسیار قدرتمند است. تنیس یک ورزش بسیار مفرح است که جدای از جنبه ورزشی، خلاقیت شما را نیز به چالش می کشد.

رمز موفقیت یادگیری تنیس در شخص شما نهفته است. هدف اولیه شما باید این باشد که به سادگی در زمین تنیس جولان داده و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. قدم های خود را در ابتدا کوچک بردارید و بر روی تحکیم این قدم ها تمرکز کنید. هنگامی که تمامی قدم های شما به ثبات کامل رسید، می توانید ادعای یادگیری تدریجی تنیس را داشته باشید.

برای مثال، یک نوزاد را در نظر بگیرید. ابتدا شروع به خزیدن روی زمین می کند. سپس شروع به چهار دست و پا راه رفتن می کند. پس از آن شروع به تاتی تاتی می کند. مدتی بعد راه رفتن عادی را امتحان می کند. در نهایت نیز می تواند با اعتماد به نفس روی هر نوع زمینی بدود. یادگیری تنیس هم به همین شکل است. هیچ کس نمی تواند به سادگی مراحل اولیه را گذرانده و به مرحله تسلط برسد. باید پشتکار داشته باشید و روی تمرین مداوم تمرکز کنید. نگرش خود را تغییر داده و با پشتکار و تمرین به سوی موفقیت حرکت کنید.

برای یادگیری تنیس مسیر طولانی در پیش دارید. ما در این مطلب کلیات تنیس را به شما آموزش می دهیم و باید قوانین تنیس را به مرور و در زمین بازی فرابگیرید. راکت خود را در دست بگیرید، بند کفش خود را محکم کنید و آماده یک ماجراجویی مفرح باشید.

قواعد کلی بازی تنیس

بازی تنیس ممکن است بین دو، سه یا چهار نفر انجام شود. تنیس تک نفره، دو نفره و مختلط، 3 نوع از رایج ترین انواع بازی تنیس هستند. تک نفره بین دو نفر بازی می شود. هرکدام از افراد در یک طرف تور بازی می کنند. دونفره بین 4 نفر بازی می شود. هر دو نفر با هم یک تیم را تشکیل می دهند و در یک سمت تور بازی خواهند کرد.

معمولاً سطح بازیکنان در رده های مختلف بازی یکسان است. برای مثال آقایان مقابل آقایان، بانوان مقابل بانوان، دخترها مقابل دخترها و پسرها مقابل پسرها بازی می کنند. یک سطح متفاوت بازی تنیس هم وجود دارد که مختلط دونفره گفته می شود. مشابه تنیس دونفره، در هر تیم دو نفر حضور دارند. با این تفاوت که در هر تیم یک مرد و یک زن حضور دارند.

قبل از اینکه بازی تنیس را شروع کنید، باید به درستی حرکات کششی را انجام داده و خود را به خوبی خود را گرم کنید. این مسئله باعث می شود که از آسیب های احتمالی در طول بازی جلوگیری شود. همچنین باعث می شود که نقاط ضعف و قوت حریف خود را نیز زیر نظر داشته باشید.

ابتدا باید فهمید که چه کسی بازی را شروع کند و اولین بار به توپ ضربه بزند. همچنین چه کسی در کدام سمت زمین قرار بگیرد. رایج ترین راه برای تشخیص این مسئله مانند دیگر ورزش ها استفاده از سکه است. توسط سکه به راحتی می توان در این خصوص تصمیم گیری کرد. کسی که برنده سکه شود، در خصوص سمت زمین و اولین ضربه به توپ تصمیم گیری خواهد کرد.

نحوه امتیاز گیری در بازی تنیس

هنگامی که توپ تنیس دو بار روی زمین یک نفر بخورد، او باخته و فرد دیگر امتیاز کسب می کند. هنگامی که یک بازیکن توپ تنیس را به تور اصابت دهد، امتیاز از دست می دهد و حریف او امتیاز کسب می کند. هنگامی که توپ توسط راکت برگردانده شود اما در خارج زمین حریف به زمین بنشیند، امتیاز برای حریف در نظر گرفته می شود. هنگامی که قصد سرو و به جریان انداختن بازی توسط راکت را دارید، اگر دو بار مرتکب خطا شوید، امتیاز برای حریف منظور می شود.

هنگامی که توپ به زمین شما برمی گردد، نوبت شما است که به توپ ضربه بزنید. به دو نوع می توان به توپ ضربه زد؛ اگر دست شما باز باشد و راکت در سمت همان دست شما قرار گیرد، ضربه شما فورهند (Forehand) نامیده می شود. اگر دست شما بسته باشد و راکت در سمت دست دیگر شما قرار گیرد، ضربه شما بک هند (Backhand) نامیده می شود. برای مثال، راکت را با دست راست گرفته اید و توپ در سمت راست شما فرود می آید. هنگامی که در این حالت به توپ ضربه می زنید، ضربه شما فورهند است؛ اما اگر راکت را با دست راست گرفته اید و توپ در سمت چپ شما فرود می آید. هنگامی که در این حالت به توپ ضربه می زنید، ضربه شما بک هند خواهد بود.

ممکن است شما پس از برخورد توپ با زمین، به آن ضربه بزنید. این نوع ضربات را ضربه روی زمین می گویند. اگر قبل از اینکه توپ حتی یک بار به زمین برخورد کند به آن ضربه بزنید، ضربه شما والی نامیده می شود.

هدف عمده بازی تنیس این است که توپ را در جریان بازی حفظ کنید. یکی از اصولی که بازیکنان آماتور فرامی گیرند این است که توپ را به قدرت تمام به زمین حریف بفرستند. البته در رده های حرفه ای، به مرور باید ضربه زدن به توپ را با دقت بالا فرابگیرید.

زمان هر بازی در تنیس بستگی به سطح بازی و تفاوت کیفیت بازی دو بازیکن دارد. معمولاً هر بازی چند دقیقه طول خواهد کشید. برای اتمام هر بازی حداقل باید 4 امتیاز کسب کرد. در نهایت باید حداقل دو اختلاف امتیاز بین دو نفر وجود داشته باشد.

هر سِت نیز مجموعه ای از بازی ها است. برای بردن هر ست باید حداقل 6 بازی را با اختلاف حداقل 2 بازی از حریف برد. کسی که 6 بازی را برده باشد، ممکن است تا 10 بازی را انجام داده باشد. در این صورت نتایج احتمالی به صورت 6-0، 6-1، 6-2، 6-3 یا 6-4 خواهد بود. به دلیل اختلاف حداقل 2 امتیاز، نتایج 7-5، 8-6، 9-7 و از این دست موارد قابل قبول نیست. ست بازی تنیس ممکن است بیش از یک ساعت نیز طول بکشد مگر اینکه قاعده تساوی شکنی جزو قوانین تعیین شده باشد.

August 21, 2019 – Serena Williams practices at the 2019 US Open.

در نهایت برای برد هر مسابقه تنیس نیز باید ست های بیشتر بازی توسط یکی از بازیکنان برده شود. معمولاً 2 ست از 3 ست یا 3 ست از 5 ست مسابقه باید برده شود. نتیجه نهایی یک مسابقه ممکن است 3-0، 3-1 یا 3-2 باشد.

فارغ از تعداد بازی ها و ست های برده شده، هنگامی که مجموع بازی های هر ست به عدد فرد می رسد، بازیکنان باید سمت خود را در زمین تغییر دهند. برای مثال در یک ست، نتیجه به صورت 3-2 است؛ در این صورت، 3+2 = 5 و از آنجایی که 5 یک عدد فرد است، بازیکنان برای شروع بازی بعدی باید سمت خود را تغییر دهند.

بدین ترتیب برای برد هر بازی باید امتیاز کسب کرد. برای برد هر ست باید بازی ها را برد و برای برد هر مسابقه نیز باید ست ها را به نفع خود برد.

آنچه در این مقاله صحبت شد، مختصری در خصوص بازی تنیس بود. بدون شک جزئیات دیگری در خصوص امتیاز گیری در تنیس وجود دارد که در مقالات آتی با شما همراهان عزیز در میان خواهیم گذاشت. خوشحال می شویم دیدگاه های شما را نیز در خصوص ورزش تنیس جویا شویم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار