29/03/2024

آموزش تنیس | همه‌چیز در مورد سرویس زدن در ورزش تنیس

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 13/10/2020
  • 0
سرویس زدن در ورزش تنیس

یکی از مهمترین آموزش‌هایی که در تنیس داده می‌شود، سرویس زدن در ورزش تنیس است که در این مقاله سایت تنیس فارسی که در حوزه تخصصی تنیس و برای راهنمایی هرچه بیشتر شما عزیزان، فعالیت دارد، به آن می‌پردازیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ورود به سایت بتکارت

تکنیک‌هایی که در سرویس زدن در ورزش تنیس باید بدانید

سرویس ، شروع یک امتیاز در بازی تنیس می باشد. بازیکنی که سرویس را می زند زننده و بازیکنی که سرویس را دریافت می کند گیرنده سرویس نام دارد. چندین نوع سرویس در تنیس مانند فلت ، تاپ اسپین ، اسلایس ، کیک و دیگرموارد وجود دارد. از آنجایی که هر امتیاز با زدن سرویس شروع می شود ، پیشرفت در آن ضروری می باشد.

یک سرویس عالی بوسیله ایستادن درست ، گرفتن پوزیشن درست و پرتاب درست توپ می باشد. به علاوه قدرت نیز می تواند اضافه شود اگر سرویس زننده قادر باشد حرکات بدن مناسب(خم کردن زانو و پیچ دادن بدن )، چرخش مناسب راکت و تماس مناسب انجام دهد. مهم تر از همه سرویس به عنوانی یک سلاح برای بدست آوردن امتیاز باید دارای دقت و عمق باشد.

بیشتر بخوانید: بخش اول دلایل عدم موفقیت در یک بازی تنیس

در پرتاب سرویس تنیس: موقعیت بازوی پرتاب

بسیاری از بازیکنان حرفه ای تنیس توصیه می کنند که پرتاب شما می بایست بر یک محور، اندکی به سمت راست بازوی پرتاب تان انجام شود. بدین ترتیب می توان گفت که امکان دارد که پرتاب بطور کامل بر یک خط مستقیم عمود نباشد. این باعث می شود که توپ در ارتفاع پرتاب، تا حدود زیادی به سمت شانه ی راست شما رها شود، بدین ترتیب، یک موقعیت خوب ایجاد می شود، بطوریکه بازوی راست شما از این طریق به چرخش در میآید، و به توپ ضربه می زند.

سرویس زدن در ورزش تنیس

برای تمرین این شیوه ی موقعیت یابی، راکت خود را بر روی زمین قرار دهید، و یا یک CD را به اندازه ی سطح راکت در سمت راست پای چپ خود بر روی زمین بگذارید. شما باید بتوانید توپ را به سمت سطح راکت یا CD پرتاب کنید، این تمرین را چندین مرتبه تکرار کنید.

بمحض اینکه بر این موقعیت تسلط یافتید، می توانید اطمینان حاصل کنید که توپ را در موضعی پرتاب کرده اید که بازوی راست تان قادر است با حداکثر کارایی به آن ضربه وارد نماید.

دلایل عدم موفقیت در یک بازی تنیس (بخش دوم)

ارتفاع پرتاب سرویس چقدر باشد؟

اکنون که محل پرتاب سرویس نسبت به شانه ها را تعیین کردیم، در این بخش قصد داریم در مورد ارتفاع پرتاب تصمیم گیری کنیم. همچنانکه بازی های تنیس را تماشا کرده و در مقابل بسیاری از رقبا بازی کرده اید، احیاناً متوجه شده اید که بازیکنان، توپ را با یک نمایش شگفت انگیز از ارتفاع پرتاب می کنند. بعضی از تنیس بازان پرتاب هایی فوق العاده بلند ( که می‌تواند مغایر با تاثیر باد باشد) به نمایش می گذارند، و برخی پرتاب ها نیز مانند یک پرتاب بسیار کوتاه ( که به هماهنگی بهتر چشم _دست نسبت به حالت طبیعی نیاز دارد) می باشند.

هر دو نوع پرتاب (پرتاب های بسیار بلند و یا بسیار کوتاه) از لحاظ زمان بندی دریافت کننده مزایایی دارند. هیچ چیز نمی تواند دریافت کننده را بیش از انتظار برای فرود توپ بر راکت بازیکن سرویس زن، مغشوش کند. به همین نحو، یک پرتاب سریع و محکم می تواند دریافت کننده را خلع سلاح کرده و در تله اندازد. اگر شما دریافت های بیشتر سرویس، و نه اختلال در زمان بندی حریف را مد نظر دارید، بنابراین، می بایست یک ارتفاع مطلوب را مورد توجه قرار دهید.

سرویس زدن در ورزش تنیس

بازی تنیس کودک شما و انتظارات والدین

با پرتاب سرویس تجربه کسب نمایید

بسیاری از حرفه ای ها توصیه می کنند که به توپ در زمانی که در بالاترین نقطه و یا اندکی پس از آن، ضربه بزنید. توپ را در ارتفاع های مختلف پرتاب کنید و ببینید که کدام ارتفاع برای شما مناسب است. شما ممکن است یکی از پرتاب کنندگان آسمانخراش باشید، یا شاید به یک پرتاب کننده ی عجول تبدیل شوید. اکثر تنیس بازان توپ را به اندازه ی چند فوت به هوا پرتاب کرده و سپس بلافاصله در حالیکه توپ در حال فرود است، به آن ضربه می زنند.

هر نوع پرتابی که بکار می برید، حاوی دقت و توجه است: اگر می خواهید یک سرویس صحیح و با ثبات داشته باشید، این پرتاب می بایست کاملا اتوماتیک باشد.

به عبارت دیگر، شما باید ساعت ها تمرین کنید. با این حال، مجبور نیستید بمدت چندین ساعت، پرتاب را جدا از سرویس، تمرین کنید. شما باید هزاران سرویس بزنید تا بتوانید بطور خودکار به آن مهارت دست یابید و بدین ترتیب، حرکت سرویس هایتان یکدست و بدون اشکال گردد.

بیشتر بخوانید: یادگیری مهم ترین اصول تنیس

یک پرتاب سرویس کامل و بدون نقص چگونه بنظر می رسد؟

یک سرویس عالی با یک پرتاب مناسب شروع می شود، و در اکثر موارد به آرامی به طرف بالا پرتاب شده و اندکی به سمت راست تمایل دارد. همچنانکه توپ برای لحظه ای بر سطح نامرئی ایجاد شده بواسطه ی عبور هوا و جاذبه فرود می آید، صدایی غژ مانند تولید می شود! و راکت با نیرویی مهیب بر آن ضربه می زند، پرتاب دارای ارتفاع مناسب بوده و اکنون توپ در محوطه ی چهارگوش سرویس فرود می آید، و مجدداً تکرار می شود. در حال حاضر شما در پرتاب سرویس استاد شده اید.

اگر سرویسی دوبار اشتباه زده شود، یک پوینت از بازیکن کم می شود.

سرویس زدن در ورزش تنیس

نکات طلایی و پیروزی بخش در بازی تنیس

برای سرویس بازگشت، گیرنده ی سرویس به توپ بازضربه می زند (پیش از اینکه برای بار دوم به زمین بیافتد) و آن را از بالای تور گذرانده و در مرز زمین طرف مقابل می اندازد. پس از اینکه سرویس به شکل صحیح بازگردانده شد، بازیکن بعدی هم باید به توپ ضربه بزند (یعنی پیش از زمین خوردن) و یا پس از اولین زمین خوردن آن را به طرف زمین مقابل بفرستد و به امتیاز گیری ادامه دهد تا یکی از بازیکن ها در زدن ضربه ی صحیح اشتباه کنند. و این اتفاق وقتی می افتد که توپ به بالای تور خورده و یا بیرون از زمین طرف مقابل بیافتد و یا نتواند پیش از اینکه توپ در زمین طرف خودش برای بار دوم به زمین بخورد، به آن ضربه بزند.

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار