25/04/2024
  • صفحه خانگی
  • >
  • آموزش
  • >
  • اهمیت انتخاب راکت و رشته های مناسب در جلوگیری از آسیب آرنج در تنیس

اهمیت انتخاب راکت و رشته های مناسب در جلوگیری از آسیب آرنج در تنیس

  • توسط مریم
  • 10/07/2019
  • 0
جلوگیری از آسیب آرنج در تنیس

آسیب آرنج در تنیس جزو بدترین آسیب های احتمالی در این ورزش است که حدوداً نیمی از افرادی که تنیس را به عنوان تفریح انجام می دهند به آن دچار شده اند. در این مطلب می خواهیم درباره ماهیت این نوع از آسیب دیدگی و روش های جلوگیری از بروز آن صحبت کنیم و همچنین از نزدیک نگاهی بیاندازیم به انتخاب تجهیزاتی که میتوانند از این مسئاله جلوگیری نمایند.

در تمامی ضربات تنیس مگر ضرباتی که به آرامی پرتاب می شوند برخورد توپ و راکت باعث چرخش و ایجاد تکان هایی در راکت می گردد این اتفاق تنها در صورتی که توپ دقیقاً به مرکز راکت برخورد کند می تواند رخ ندهد و همانطور که تصور می کنید درصد احتمال وقوع این برخورد بسیار ناچیز است. میزان انتقال این نیروی چرخشی به دست شما، ارتباط مستقیمی با خواص فیزیکی راکت خواهد داشت.

جلوگیری از آسیب آرنج در تنیس

جلوگیری از آسیب آرنج در تنیس

میزان تعادل و وزن راکت

این المان تاثیر به سزایی در مقدار انرژی مضر منتقل شده به دست شما در اثر برخورد توپ به راکت دارد. دست شما به نسبت، در استفاده از راکت های سنگین تر، بیش تر در امان خواهد بود. (ترجیحاً وزنی معادل 11 اُنس و حداقل 10.5 اُنس ) که با وزن سر راکت در تناسب بوده و راکت را دچار عدم تعادل ننماید. وزن بیشتر 11 اُنس، باعث می شود تا راکت دچار تکان های شدیدتری شود و همچنین وزن بیشتر در سر راکت باعث می شود تا راکت در برابر چرخش های ناگهانی، مقاومت بیشتر داشته باشد. این چرخش ها عموماً برای ماهیچه ها و تاندون های ساعد خطرناک است و در آسیب آرنج در تنیس، آنها نیز احتمالاً دچار آسیب میشوند.

سختی راکت

چارچوب های منعطف تر میزان شوک بیشتری را جذب می کند و پس از ضربه، ارتعاش ضربه را با دامنه بیشتری به دست منتقل می کنند. برای بسیاری از بازیکنان، این ارتعاش اصلاً خوشایند نیست، از طرفی این ارتعاش هرگز علت اصلی آسیب آرنج به حساب نیامده است، این در حالی است که شوک ناشی از برخورد توپ و راکت جزو دلایل اصلی این موضوع به حساب آمده است. با در نظر گرفتن این مسائل، میتوان چنین گفت که قاب های منعطف تر میتوانند تاثیر به سزایی در کاهش این آسیب دیدگی داشته باشند از طرفی دیگر راکت های منعطف میزان کنترل و قدرت بازیکن را نیز کاهش می دهد و برای جبران این مسئاله بازیکنان نیاز به رشته بندی محکم تری (برای جبران کمبود کنترل در بازی) و به سویینگ سخت تری (برای افزایش قدرت در بازی) نیاز پیدا خواهند کرد. تاثیر این دو المان بر آسیب آرنج در تنیس بیشتر از درصد احتمالی است که با خرید یک راکت منعطف کاهش پیدا میکند.

معیار سنجی و میزان حالت ارتجاعی در رشته کشی

رشته های سست تر، نازک تر و دارای مقاومت بیشتر احساس راحتی بیشتر به بازوان شما می دهد. چنانچه رفته رفته این رشته ها بیشتر کشیده شوند و در نتیجه آن نیروی ناشی از برخورد توپ را بیشتر گسترش دهند، نوعی مصونیت در شما ایجاد می شود و یا به عبارتی دیگر آستانه آسیب دیدگی در شما بالاتر خواهد رفت. مسئاله اصلی در داشتن رشته هایی سست، کم شدن میزان کنترل است. رشته های نازک می تواند میزان چرخش را اندکی افزایش دهد اما استعداد بی نظیری نیز در پارگی سریع دارند. با دوام ترین رشته ها از کولار (نوعی الیاف مصنوعی) و یا الیافی شبیه به آن ساخته می شوند که رابطه خشن تری نیز با بازوان شما خواهند داشت.

سایر مسائل مؤثر در آسیب آرنج در تنیس

تا به اینجا درباره نوع راکت و رشته کشی آن و تاثیراتی که می توانند بر آسیب های احتمالی بگذارند صحبت شد اما این مسائل تنها مواررد تاثیر گذار نیست. شما می توانید در انتخاب گریپ و نوع توپ تنیس نیز تحقیقاتی داشته باشید و مسائلی را رعایت کنید تا از بروز آسیب دیدگی در ناحیه آرنج خود جلوگیری نمایید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار