29/03/2024

آموزش تنیس | اشتباهات رایج در تنیس چگونه جبران می‌شوند؟

  • توسط تیم محتوای تنیس فارسی
  • 23/01/2021
  • 0
اشتباهات رایج در تنیس

در ورزش تنیس نیز همانند سایر ورزش‌های دیگر، اشتباهات رایجی وجود دارد که می‌توان از بروز آنها با به کارگیری تجربه و اقدامات لازم جلوگیری کرد تا شانس موفقیت فردی در گذر زمان بالاتر رود. در این مطلب تنیس فارسی قصد داریم بررسی کنیم که اشتباهات رایج در تنیس چگونه جبران می‌شوند؟

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بدانید: آموزش تنیس | انواع ضربات در مسابقه تنیس

جلوگیری یا تکرار اشتباهات رایج در تنیس ؟

گل خوردن در فوتبال، از دست دادن توپ در سبد بسکتبال، از دست دادن یک سرویس در تنیس، واگذار کردن ست‌های والیبال و غیره …. همه این موارد عادی به نظر می‌رسند چرا که دو روی برد و باخت در ورزش وجود دارد که در صورت برد باید نقاط قوت تیم تقویت و در صورت باخت باید نقط ضعف شناسایی شود تا یک تیم یا شخص درصدد جبران اشتباهات برآید.

اشتباهات رایج در تنیس به همین صورت است؛ برخی بازیکنان از دست دادن یک سرویس، زدن ضربات اشتباه، فورهند نامناسب، دیر حرکت کردن برای رسیدن به توپ، زدن سرویس و غیره را جدی می‌گیرند و سعی در جبران اشتباهات دارند ولی برخی دیگر این موضوع را عادی و آن را رها می‌کنند. در این جا این سوال مطرح می‌شود که به نظر شما کدام حالت درست است؟

دانستنی | برخی فواید و مزیت‌های ورزش تنیس

اگر با گفته های بالا موافقید، این نشان دهنده آن است که شما هنوز هم قبول دارید که برخی اشتباهات وجود داشته و اجتناب ناپذیرند. چرا که می دانید نمی توان به طور صد در صد حتی با وجود بر طرف کردن تمام اشتباهات، دچار خطای مجدد نشد. نتیجه آن که برخی اشتباهات در تنیس همیشه وجود دارند. فرقی نمی کند که فردی تازه کار در این حرفه ورزشی باشید یا سال هاست که به تمرین و بازی مشغول هستید، مهم این است که همیشه احتمال خطا و بروز اشتباه وجود دارد.

اشتباهات رایج در تنیس

اگر بازیکن سطح پایینی در تنیس هستید و می خواهید به سطوح بالاتری از بازی برسید، می بایست همانند بازیکنان سطوح بالاتر فکر و عمل کنید تا به مرور زمان تعداد خطاهایتان کم تر شود. به عبارتی هر چه بازیکن بهتری باشید تعداد خطاهای کمتری خواهید داشت. درست؟ اما جالب است بدانید که این طرز تفکر نیز اصلا درست نیست. چرا که در واقعیت، اتفاق دیگری در حال رخ دادن است. بازیکنان فکر می کنند وقتی ضربات، زمان بندی بازی و حرکات بدن خود را اصلاح می کنند اشتباهات کمتری انجام می دهند. اما واقعا این گونه نیست. اما چرا؟

به این علت که وقتی می دانید چگونه توپ بهتری بزنید، باعث می شود آن حرکت را امتحان می کنید و این به نوبه خود یک عمل ریسکی است و احتمال خطا در این حالت نیز بالاست. پس به خاطر داشته باشید که همیشه در هر رشته ورزشی با هر سطح مهارتی احتمال بروز اشتباه وجود دارد و این یک امر عادی است.

قوانین امتیازدهی در مسابقه تنیس

اکثر بازیکنان تنیس در قبال یک رخداد و اشتباه انجام شده، واکنش منفی نشان داده و به هیچ عنوان بروز اشتباهات در تنیس را به عنوان یک امر عادی تلقی نمی کنند. جالب است بدانید اگر به تماشای بازی و مسابقات بسکتبال بنشینید، هیچ بازیکنی نسبت به از دست دادن توپ و عدم پرتاب توپ در سبد، واکنش منفی نشان نمی دهد. چرا که این قضیه برای آن ها امری بسیار عادی تلقی می شود و می دانند که نمی توانند با هر پرتاب به سمت سبد، به امتیاز مثبت دست پیدا کنند.

اشتباهات رایج در تنیس

با این حال ، این ایده ساده و منطقی برای بازیکنان تنیس کاملا عجیب بوده و تقریبا تمامی بازیکنان این حرفه پس از بروز یک اشتباه در بازی خود واکنشی منفی انجام می دهند. واکنشی که شامل اخم یا حرکتی مبنی بر عدم رضایت آن ها از بازی و طبیعی نبودن اشتباه رخ داده است. ورزش تنیس نیز از این امر مستثنی نیست و به گونه ای طراحی شده است که بازیکن احتمال خطا در شرایط مختلف را دارست و امکان کنترل صد در صد زمین و توپ برای بازیکن وجود ندارد. همه ما در مهارت هایمان بسیار محدود هستیم. اگرچه از بیرون دایره، تنیس ورزشی ساده به نظر می آید اما در کل یکی از دشوارترین ورزش ها به شمار می آید.

در سایت تنیس فارسی بخوانید: یادگیری مهم ترین اصول تنیس

اگر از دو فرد معمولی و غیر حرفه ای بخواهید که به تنیس روی میز یا بدمینتون پبردازند قطعا دچار اشتباه خواهند شد. همچنین اگر آن ها را در زمین بازی تنیس قرار دهید، شاید حتی نتوانند چندین بار به درستی توپ را از روی تور رد کنند.

برای کنترل یک توپ تنیس، به مهارت های قضاوت و داوری توپ، زمان بندی، مهارت های حرکتی، احساس و هماهنگی بسیار خوبی نیاز دارید. به محض افزایش سرعت توپ در زمین، احتمال از دست دادن توپ و افزایش خطا نیز بالا می رود. توجه به این نکته که مغز تمام تلاش خود را برای هماهنگی چشم، اعضای بدن، زمان بندی و هماهنگی بین تمامی این موارد انجام می دهد لازم است. بنابراین، وقتی اشتباهی در تنیس انجام می شود، در واقع اشتباهی در رویکرد مغز ما وجود دارد. هر بازیکن باید نسبت به عملکرد مغز خود آگاهی داشته باشد.

دانستنی | برنامه غذایی بازیکنان تنیس چگونه است؟

اشتباهات رایج در تنیس

بدین معنا که می دانیم:

– مغز ما قرار است در مدت زمان كوتاهی محاسبات بسیار سختی انجام دهد و هرچه سیستم پیچیده تر باشد، احتمال خطا بیشتر می شود.

– ما از 4 سالگی شروع به بازی تنیس نکرده ایم، بنابراین مهارت های ما از زمان کودکی در مغز ما ثبت نشده است. مغز عملکردی پیچیده دارد و نیاز به زمان برای بهبود شرایط دارد.

– ما هر روز در شرایط دشوار تنیس بازی نمی کنیم و به همین دلیل مغز نمی تواند به طور مداوم در بالاترین و در اوج عملکرد خود باقی بماند.

– کنترل صد در صد مغز با بازیکن نیست و نمی تواند به طور کامل از ضرفیت فعلی مغز خود استفاده کند.

اشتباهات رایج در تنیس – نتیجه گیری:

درست است که داشتن اشتباهات رایج در تنیس امری طبیعی و البته اجتناب ناپذیر است ولی مسئله مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا ما برای رسیدن به موفقیت و تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای درصدد جبران اشتباهات برمی‌آییم یا برعکس نسبت به اشتباهات، بی تفاوت عمل کرده و آن را رها می‌کنیم و بارها بارها با مرتکب شدن آن اشتباه موقعیت خود را به خطر می‌اندازیم!

با «تنیس فارسی» اطلاعات خود درباره‌ی این ورزش را به‌طور حرفه‌ای ارتقا دهید
برای شرط بندی مسابقات تنیس با معتبرترین سایت ایرانی همراه ما باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار